بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم *  وبلاگ شخصی  * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق و تجارب و یادداشت ها و سفرنامه های آقای آیت پیمان دبیر شورای دین پژوهان کشور اختصاص دارد.

۱۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۹
فروردين

اخبار افق    شماره خبر: ٣٣٣٧٤٦     ١٣:٢٧ - 1392/10/18      نسخه چاپی     ارسال به دوست


   

  

  بایسته‌ها و چالش‌های عرصه دین‌پژوهی

   بسیاری از ناشران، چاپ کتاب‌های طلسم، طالع‌بینی و خرافه‌انگاری را بر چاپ اثری پژوهشی که در پی شکافتن و بازشناسی حقیقت‌ها و باورهاست، ترجیح می‌دهند! چنین فضایی، مؤلفان را به سوی کارهای بازاری و عامه‌‌پسند می‌کشاند که خطری بسیار بزرگ در امر پژوهش و نگارش است. خبرنگار خبرگزاری حوزه در گفت‌وگو با آقای آیت پیمان، رئیس دبیرخانه دین‌پژوهان کشور، به بررسی اولویت‌ها و ضرورت‌های دین‌پژوهی و هم‌چنین موانع و مشکلات این ... 


بسیاری از ناشران، چاپ کتاب‌های طلسم، طالع‌بینی و خرافه‌انگاری را بر چاپ اثری پژوهشی که در پی شکافتن و بازشناسی حقیقت‌ها و باورهاست، ترجیح می‌دهند! چنین فضایی، مؤلفان را به سوی کارهای بازاری و عامه‌‌پسند می‌کشاند که خطری بسیار بزرگ در امر پژوهش و نگارش است.

خبرنگار خبرگزاری حوزه در گفت‌وگو با آقای آیت پیمان، رئیس دبیرخانه دین‌پژوهان کشور، به بررسی اولویت‌ها و ضرورت‌های دین‌پژوهی و هم‌چنین موانع و مشکلات این عرصه پرداخته که مشروح آن تقدیم خوانندگان محترم افق‌حوزه می‌شود.

 

دبیرخانه دین‌پژوهان کشور با چه هدفی تشکیل شد؟

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل شرایط ویژه کشور و وجود برخی اولویت‌ها و ضرورت‌ها، توجه عمده پژوهشگران معطوف به تأمین نیازهای ناشی از شرایط ویژه انقلاب و جنگ بود. لذا پژوهش در ابعاد گوناگون آن تحت‌الشعاع مسایل مذکور قرار داشت. پس از پایان جنگ و عادی شدن اوضاع و بازنگری در نیازها و اولویت‌ها، تحول در عرصه‌های گوناگون نیز اجتناب‌ناپذیر می‌نمود، به‌خصوص در زمینه پژوهش‌های دینی که در شرایط جدید در قالب نهادهای سنتی و مدنی شکل تازه‌ای به خود گرفت و از نابسامانی، موازی‌کاری، ناهماهنگی و عدم تناسب با مقتضیات زمان رنج می‌برد. از این‌رو نخستین « کنگره دین‌پژوهان» به پیشنهاد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و با حمایت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامى، با حضور اندیشمندان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در آذرماه 1378 برگزار شد.

 در آن کنگره موانع، مشکلات، آسیب‌ها و بایسته‌های پژوهش دینی مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. رهیافت‌های این کنگره، ضرورت هماهنگی، بهینه کردن اطلاع‌رسانی، پشتیبانی از دین‌پژوهی و مشکلات فراروی آن را در مراکز دین‌پژوهی و دین‌پژوهان آشکار ساخت. از این رو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای عمق‌بخشی به گسترش فرهنگ دینی، طرح تشکیل دبیرخانه دین‌پژوهان کشور را در دستور کار خود قرار داد. متعاقب آن تصمیم، دبیر و شورایی مرکب از مسئولان نهادهای پژوهشی و پژوهشگران دینی از سوی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان «شورای برنامه‌ریزی دین‌پژوهان کشور» منصوب شدند و دبیرخانه در سال 1378 کار خود را رسماً آغاز کرد.

این نهاد تا سال 1385 کاملا فعال بود و سالانه توافق‌نامه‌ای مبنی بر حمایت وزارت ارشاد با این وزارتخانه داشت، ولى در آغاز دولت نهم، به دلیل افزایش اختلاف سلایق با دولتمردان ذیربط، همکارى‌هاى وزارت ارشاد اسلامى قطع و راکد شد، نهایتاً دبیرخانه از دولت منفک و به صورت هیئت امنایی و غیر دولتى ثبت گردید. ولى باز هم به دلیل عدم حمایت تا پایان دولت دهم فعال نشد. اکنون با روی کار آمدن دولت یازدهم، مجدداً در صدد فعال‌سازى آن برآمده‌ایم.

 

زمینه‌های فعالیت این دبیرخانه چگونه تعریف شده است؟

دبیرخانه از آغاز تأسیس، اهدافی چون اطلاع‌رسانی به محققان و مراکز دین‌پژوهی برای شناسایی اولویت‌ها و نیازهای پژوهشی دینی؛ زمینه‌سازی جهت ایجاد هماهنگی میان مراکز پژوهشی و پژوهشگران دینی؛ یافتن راه‌کارهای قانونی برای حمایت از محققان و مراکز دین‌پژوهی و توسعه و ترویج آن‌ها؛ برنامه‌ریزی برای تأسیس مراکز و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی تخصصی دینی؛ داورى علمى و معرفى پژوهش‌ها و پژوهشگران برتر و هم‌چنین الگو دهى در عرصه دین‌پژوهى را در دستور کار خود قرار داد.

 

حوزه دین‌پژوهی ایران را در مقایسه با دنیای غرب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این یک حقیقت است که پژوهش‌های دینی باید بر اصول علمی استوار بوده و به‌دور از جنبه‌های احساسی و تبلیغی انجام گیرد. پژوهش در کشور ما هنوز بسیار نحیف است که در این مقوله، دید علمی و نگرش محققانه و اصولی کمرنگ است. چنان‌که هنوز بر بسیاری از مراکز پژوهشی کشور ما فرهنگ سنتی حاکم می‌باشد و هنوز پژوهش‌های میدانی نتوانسته راهی باز کند؛ لذا از پژوهش‌‌های کتابخانه‌اى چندان فراتر نرفته‌ایم. با چنین ضعف‌هایی است که صراحتاً می‌توانیم بگوییم که در حوزه دین‌پژوهی حداقل نیم‌قرن از دنیای غرب عقب هستیم. البته روش‌های پژوهش، به تازگی مورد توجه قرار گرفته و در دهه کنونى به‌خصوص سال‌هاى اخیر، شاهد رشد، توسعه و ارتقای در این حوزه هستیم. نسلی از پژوهشگران دینی، تربیت شده‌اند که با آشنایی و آگاهی از دانش جدید و هم‌چنین روش‌های علمی و نیازهای زمان و با استفاده از ابزار و تکنولوژى نو، وارد این عرصه گردیده‌اند، که مسلماً این موج نو اگر درست هدایت و مدیریت نشود، آسیب‌پذیرشده و به بیراهه کشیده خواهد شد.

 

موانع و مشکلات دین‌پژوهی در کشور چیست؟

محققان و مؤلفان صاحب نگرش علمی و دینی، با مشکلات جدی روبرو هستند. سرمایه‌گذاری در مورد چاپ کتاب‌های علمی و دینی با توجه به این‌که مخاطبان این‌گونه کتاب‌ها، قشری خاص هستند، بسیار کم است. حق تألیف مؤلفان این آثار نیز نسبت به دیگر کتاب‌‌ها بسیار اندک و شانس چاپ آثارشان نیز کمتر است. متأسفانه هنوز بسیاری از ناشران، چاپ کتاب‌های طلسم، طالع بینی و خرافه انگاری را بر چاپ یک کتاب پژوهشی که در پی شکافتن و بازشناسی حقیقت‌ها و باورهاست، ترجیح می‌دهند!

چنین فضایی مؤلفان را به سوی کارهای بازاری و عامه‌پسند می‌کشاند که این خطری بزرگ است و رفع این معضلات نیازمند عزم جدی است. از طرف دیگر امروزه، انگیزه‌های معنوی به‌خصوص در سطوح عالی و مدیران علمی و فکری جامعه، کاهش یافته و امور، بیشتر با معیار مادی سنجیده می‌شوند و این افول انگیزه‌های معنوی در کسب و تولید علم، بسیار ملموس است؛ به‌گونه‌ای که طبق آمار موجود، از هر 5 نفر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها فقط یک نفر به تحقیق و پژوهش می‌پردازد و از این پژوهش‌ها تعداد بسیار کمی دارای موضوعات ابتکاری می‌باشد و این مسئله، زنگ خطری برای جامعه علمی و به‌ویژه دینی است. آفت مهم دیگر، سیاست‌زدگی است. متأسفانه امروز از دریچه منافع حزبی، سیاسی و جناحی به مسایل نگریسته و تحلیل می‌شود و برخی از سیاست‌مداران و سیاست‌زدگان، با شگردهایی بر جامعه علمی تأثیر می‌گذارند و پژوهش‌های سستی را به نام دین منتشر می‌کنند. در گذشته، علمایی مانند علامه طباطبایی، شهید مطهری و شهید بهشتی رحمة‌الله‌علیهم و... جلوی این‌گونه مسایل را می‌گرفتند، امروز هم باید با این آفت مقابله شود.

مشکل بزرگ‌تر، نقد‌گریزی است و برخی از مدعیان دین‌مداری، از پرسش، چالش و نقد می‌ترسند. نظرهای مخالفین خود را بر نمی‌تابند و در برابر آن‌ها با عصبانیت و بی‌حوصلگی به موضع‌گیری می‌پردازند.

همین فقدان سعه صدر مدیران، از موانع بزرگ دین‌پژوهی است.

 

آیا پژوهش‌های دینی مطابق با نیازها و ضرورت‌های واقعی جامعه است؟

مسلماً نه! البته این بدان معنا نیست که کاری صورت نمی‌گیرد، چون ده‌ها و صدها مؤسسه پژوهشی در حوزه دین فعال هستند و هر کدام تلاش می‌کنند که پرسش‌ها و چالش‌هایی را پوشش دهند. اکنون در بخش فقه و حقوق، فلسفه و کلام، پژوهش‌های حدیثی و قرآنی و تاریخ و سیره، کارهای بزرگ و مفیدی انجام می‌شود، اما نظر به گستردگی شبکه ارتباطات جهانی، این تلاش‌ها پاسخ‌گوی پرسش‌ها، شبهات و چالش‌های معاصر نیست و باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و نظم و مدیریت بهتر، اطلاعات بیشتر و به‌روزتری را تدوین کنیم. ما هم از نظر داخلی و برای حکومت دینی و نهادهای تشکیل‌دهنده آن و هم‌ به‌جهت حضور نسلی پرنشاط و پرسشگر برای رویارویی با هجوم گسترده و بی‌امان مخالفان، منتقدان و معاندان و نیز تحقق مطالبات حق‌جویان، باید پیوند و ارتباط خود را با دستاوردهای دین‌پژوهی دنیای غرب و عرب بیشتر کنیم؛ البته به اقتباس بسنده نکنیم و به تولید آثار عمیق و مفید و راه‌گشا بپردازیم.

 

بسیاری از محققین معتقدند نواندیشی دینی و احیای تفکر دینی در شرایط کنونی یک ضرورت است، نظر شما در این‌باره چیست؟

این موضوع مطلب تازه‌ای نیست، ما همیشه برای ایجاد شادابی، طراوت و همگام کردن معرفت دینی با مقتضیات زمان، نیاز به بازخوانی متون، نصوص دینی، برداشت‌ها و فهم جدیدی از اسلام داریم. ادعای جاودانگی و جهانی بودن این دین را باید با ارائه درست و دقیق و تفسیرهای مناسب از آن اثبات کرد. دانشمندان و علمای دینی ما در گذشته به‌ویژه در نیم‌قرن اخیر، در تماسی نزدیک با روشنفکران و فرهیختگان جامعه و دنیا، ابتکار عمل را در دست می‌گرفتند و گروه‌های مخالف و معاند را با دلیل و برهان، منفعل کرده و به حاشیه می‌راندند. اما متأسفانه اکنون عرصه قدرت و سیاست، مجال ژرفایی و خلاقیت علمی و عملی را از نخبگان دینی گرفته و به همین جهت، برخی منفعلانه در پی حوادث جزیی، مصالح کلی را به مسلخ می‌کشند.

 

در حال حاضر اولویت‌های پژوهشی دینی در کشور چیست؟

تشخیص نیازها و اولویت‌ها، تنها با به کار بستن روش‌های علمی میسر است. ما می‌بایست از پژوهش‌های میدانی در این زمینه بهره‌مند شویم، گرچه پژوهش‌های برون‌دینی که از مراکز و استان‌های مختلف به دبیرخانه ارسال می‌شود، تا حد زیادی به این مهم کمک می‌کند، گرچه بی‌تردید این مقدار کافی نیست و باید برنامه‌ریزی علمی دقیق‌تری طراحی شود، که البته، مستلزم حمایت متولیان امور دینی و مدیران و مقامات بلند‌پایه نظام اسلامی است؛ ولی اجمالاً تحقیقات به عمل آمده، نشانگر آن است که برخی از پرسش‌ها، بازتاب رفتارهای نامناسب گروهی از مدعیان است که با نام دین، سلیقه‌ها و منش‌های خود را بر جامعه تحمیل می‌کنند و چهره خشن و ناخوشایندی از اسلام برای نسل امروز به تصویر می‌کشند.

شماری از پرسش‌ها نیز عکس‌العمل نابهنجاری‌های جامعه و ناکارآمدی برخی از نهادهای رسمی است. البته آن‌چه که افراد و طیف‌های فکری و فرهنگی بیگانه از طریق شبکه جهانی ارتباطات در اشکال گوناگون پراکنده می‌سازند در این زمینه بی‌تأثیر نیست. لذا پرسش‌های برآمده از این نابهنجاری‌ها، بدرفتاری‌ها و ناکارآمدی‌ها، پاسخ علمی و برداشتن گام‌های جدی در اصلاح عمل اجتماعی می‌طلبد. اما شماری از پرسش‌ها نتیجه تحولات دنیای مدرن، و ورود فرهنگ‌های بیگانه و یا زاییده کنجکاوی‌های ذهن بشر است و نیاز به پاسخ علمی و تخصصی دارد.

 

دبیرخانه دین پژوهان چه طرح‌ها و برنامه‌هایی را در دستور کار دارد؟

تداوم برگزاری کنگره دین‌پژوهان با عنوان موضوعات تخصصى ضرورى و مورد چالش در عرصه علمى و معرفتى، برگزاری مراسم سالانه تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین و انتخاب پژوهش دینی برگزیده سال، برگزاری نشست‌های علمی تخصصی در قم و دیگر استان‌ها و در مراکز اسلامى و دانشگاه‌هاى خارج کشور، انتشار مجموعه مقالات و سخنرانی‌های نشست‌ها و کنگره‌های دبیرخانه، حمایت از پژوهش‌های دینی کاربردی و انجام پژوهش‌هاى میدانى، زمینه‌سازی جهت حضور فعال محققان دینی در عرصه‌های مورد نیاز کشور، راه‌اندازی بانک اطلاعات جامع پژوهشگران فعال حوزه دین‌پژوهی کشور، تعامل و همکارى علمى با مراکز پژوهشى حوزه‌هاى علمیه و دانشگاه‌هاى ایران و جهان، آموزش پژوهشگران دینى با رویکرد به روش‌ها و ابزار و شبهات جدید و ادامه انتشار خبرنامه دین‌پژوهان، از مهم‌ترین برنامه‌های دبیرخانه می‌باشد.

 


  • دبیرخانه دین پژوهان
۲۴
فروردين

آیت پیمان:  اهداف و وظایف شورای دین پژوهان در اساسنامه  ترسیم شده و یک کلیاتی دارد که من موارد اساسی و کلیات آن رابیان میکنم که مؤسسه ای است دائمی، عمومی و عام المنفعه، غیر سیاسی، غیرصنفی، با تابعیت و سرمایة ایرانی و شخصیت حقوقی و مالی مستقل و غیرانتفاعی، که در اجرای تمام فعالیت های ملی و بین المللی خود تابع قوانین و مقررات مصوب جمهوری اسلامی ایران است. در اساسنامه به اهداف به صورت اجمالی و به وظایف به صورت مشروح تری اشاره شده است، اهداف شامل 4 بند است:

1- اطلاع رسانی به محققان و مراکز دین پژوهی جهت تعمیق و شناسایی اولویت ها و نیازهای پژوهشی دینی.

2-زمینه سازی جهت ایجاد هماهنگی میان مراکز دین پژوهی و پژوهشگران دینی .

3-یافتن راهکارهای قانونی برای حمایت از محققان و مراکز دین پژوهی.

4-برنامه ریزی برای تأسیس مراکز و پایگاه ها ی اطلاع رسانی تخصصی دینی.

اما وظایف در 14 بند لحاظ شده است که اجمالاً عبارت است از:

1.   برگزاری کنگره ها و نشست های علمی با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در جهت اهداف دبیرخانه.

2.   برگزای مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین و معرفی آثار برگزیده دین پژوهی سال.

3.   انتشار خبرنامه و منشورات مورد نیاز متناسب با اهداف و وظایف دبیرخانه.

4.   انجام پروژه های مطالعاتی و تحقیقاتی جهت شناسایی وضعیت دین پژوهی در داخل و خارج از کشور.

5.   برقراری ارتباط و تبادل نظر و آثار با دیگر مراکز و مؤسسات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین المللی.

6.   همکاری با مراکز ملی و بین المللی در برپایی مراسم ها و نمایشگاه های علمی و فرهنگی.

7.   کوشش در ایجاد فضاهای مناسب و تهیه امکانات لازم و عرضه خدمات شایسته برای گردهمایی و کفتگو و تبادل آرا و تجربیات علاقه مندان به فرهنگ و هنر دینی در سطوح ملی و بین المللی.

8.   کوشش در ایجاد و گسترش پایگاه ها و شبکه و روش های فنی پیشرفته در امر اطلاع رسانی در حوزه دین پژوهی و تسهیل شرایط بهره برداری عموم علاقه مندان از آنها و نیز عرضه خدمات مشورتی به پژوهشگران دینی.

9.   مشارکت و سرمایه گذاری در تهیه، تدوین، اجرا و انتشار طرح ها و آثار مطالعاتی، تحقیقاتی، فرهنگی و هنری در موضوعات مختلف مرتبط با عرصه دین پژوهی.

10.                      برنامه ریزی و برگزاری کارگاه های علمی و تحقیقی در سطوح مختلف در حوزه دین پژوهی و همکاری با مراکز و مؤسسات دولتی و غیردولتی در این زمینه.

11.                      کوشش در فراهم آوردن امکانات و تسهیلات رفاهی برای عموم پژوهشگران دینی و خادمان این حوزه از روش های مجاز و مناسب.

12.                      تمهید زمینه های مناسب و انجام اقدامات لازم برای جلب مشارکت و جذب سرمایه و اعتبارات و تسهیلات مالی و تجهیزاتی با توجه به ضوابط و مقررات مربوط.

13.                      سرمایه گذاری و مشارکت در تأسیس و راه اندازی مراکز و فعالیت های علمی و فرهنگی و هنری در این حوزه در داخل و خارج کشور در چهارچوب مقررات.

14.                      برای هر گونه فعالیت در موضوع این اساسنامه با تأیید مجوزهای لازم از مراجع ذیربط باید اقدام شود، بعد وظایف هیأت موسس گفته شده و بعد هم وظایف هیأت امنا و هیأت مدیره ذکر شده است که همان وظایف معمول و مشابهی است که در ارکان همه سازمان ها و مؤسسات وجود دارد و در ادامه نحوه تعیین مدیرعامل و هیأت مدیره را تعیین کرده است و بعد تحت عنوان هیأت علمی نام برده شده است که منظور همان شورای دین پژوهان است.

در ماده 12 آمده است که هیأت علمی دبیرخانه مرکب از هفت تا ده نفر از شخصیت های علمی و صاحبنظران و محققان در حوزه دین پژوهی است که به پیشنهاد مدیر عامل (دبیر) و تأیید هیأت مدیره، برای مدت سه سال انتخاب می شوند و انتخاب مجدد آنان بلا مانع است.

ماده 13) هیأت علمی بر امور فرهنگی و علمی دبیرخانه نظارت خواهد داشت و تصمیمات آن، در صورت عدم مغایرت با آیین نامه ها و شیوه نامه های مصوب دبیرخانه، با اکثریت آرا معتبر و توسط مدیرعامل (دبیر) قابل اجراست.

ماده 14) هم وظایف هیأت علمی که همین شورای مذکور است را به این صورت بیان کرده است:

1.   شناسایی و پیشنهاد محققان و صاحبنظران و دعوت آنان به همکاری از طریق مدیرعامل (دبیر)

2.   شناسایی و گزینش کتاب ها و پژوهش های برگزیده از میان آثار منتشر شده در هر سال و اعلام آنها به هیأت مدیره برای معرفی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دینی سال.

3.   بررسی و ارزیابی و تأیید علمی برنامه ها و آثار دبیرخانه

4.   بررسی زمینه های مشارکت علمی و فرهنگی با سایر مؤسسات و مراکز ذی ربط در داخل و خارج از کشور.

5.   بررسی و تصویب آیین نامه ها و شیوه نامه های علمی و تحقیقی دبیرخانه.

6.   بررسی و تأیید طرح های پژوهشی دبیرخانه

7.   نظارت بر تهیه و نشر آثار علمی و تحقیقی دبیرخانه

در واقع شورا برای همه امور مذکور تصمیم گیرنده است و همه برنامه ها در شورا بررسی می شود.

  • دبیرخانه دین پژوهان
۰۹
فروردين

 

بسمه تعالی

یادداشتی از سفرنامه آمریکا

گزارشی از کرسی شیعه شناسی در دانشگاه جرج واشنگتن

در سفرهای سه گانه ای که در سال 2013 میلادی جهت انجام دیدارها و سخنرانی های تبلیغی و بازدید از مراکز اسلامی و دانشگاهها در ایالات آمریکا داشتم با تعداد زیادی از اساتید اندیشمند و برجسته دیدار و گفتگو به عمل آوردم در دایدارهایی که با پروفسور سیدحسین نصر داشتیم در مورد کسب موافقت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای شهرستانی برای حمایت از کرسی شیعه شناسی در دانشگاه جرج واشنگتن مذاکره شد و این مهم مورد موافقت حاج آقای شهرستانی قرار گرفت و با حمایت عالی ایشان اولین کرسی شیعه شناسی بنام امام علی (ع) توسط دانشمند گرامی دکتر نصر ایجاد شد. در سومین سفر در ژانویه 2014 به واشنگتن توفیق یافتم ضمن بازدید مجدد از دانشگاه جرج واشنگتن و ملاقات با اساتید کرسی مذکور و دکتر نصر گزارش مختصری از فعالیت های برنامه اسلام شناسی در گروه آموزشی ادیان در دانشگاه جرج واشنگتن در سال تحصیلی 2014- 2013 تهیه نمایم.

با عنایات خداوند و لطف مدیریت مرکز آل البیت و نیز آکادمی نور یک ترم تدریس و معرفی و اشاعه میراث گرانقدر اهلبیت عصمت و طهارت با موفقیت انجام شد. الحمد ا... به مصداق «لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» وظیفه خود میدانم که از همت بلند آقای شهرستانی و همکاری صمیمانه آکادمی نور و مدیریت محترم آن جناب دکتر حمید یزدی و سعی بلیغ آقای دکتر محمد فغفوری استاد دروس شیعه شناسی و همکار دکتر نصر در این امر مهم تشکر کنم و در عین حال گزارش اجمالی از فعالیت های سال جاری تحصیلی و ترم گذشته که خاتمه یافت و ترم دوم که با موفقیت آغاز شده است خدمتتان تقدیم دارم.

در ترم تحصیلی پائیز در مجموع 6 دانشجو برای دوره فوق لیسانس رشته اسلام شناسی و 9 دانشجو مشخصاً برای درس تشیع پذیرفته شدند. این دانشجویان سال 3 و 4 دوره لیسانس و از رشته های متنوعی از مهندسی بیولوژی تا ادیان و روابط بین الملل و علوم سیاسی بودند. به دلیل حضور دانشجویان فوق لیسانس سطح کلاس بسیار بالا بود. به عنوان مثال 4 جلسه تنها به بحث درباره نهج البلاغه پرداخته اند و گوشه هائی از متن آن یعنی قسمتی را که به کلام، حکومت و عدالت اختصاص دارد در کلاس بررسی کرده اند. سه جلسه هم درباره عرفان و اخلاق شیعه و امامان شیعه به عنوان پیشگامان معنویت اسلامی پس از نبی اکرم (ص) بحث شده است و گوشه هائی از رساله منسوب به علامه بحرالعلوم و نیز رساله لب لباب علامه طباطبائی را هم خوانده اند. کتاب اخیر از جمله کتابهای درسی در این کرسی است.

بحمدا... استقبال دانشجویان از این دروس بسیار دلگرم کننده است. دلیل این استقبال علاوه بر گیرائی و جاذبه حقیقت تشیع و تازگی داشتن این دروس برای آنان ناشی از ربط این مسائل به حوادث اخیر دنیای اسلام است. از آنجا که بیشتر دانشجویانی که در این دروس ثبت نام می کنند در رشته هایی چون علوم سیاسی و روابط بین الملل با مطالعات خاورمیانه تحصیل می کنند مسائل دنیای اسلام و شیعیان را در کشورهائی چون بحرین، یمن، عربستان، پاکستان و هند از نزدیک دنبال می کنند به گفته خودشان با حضور در این کلاسها وقایع اخیر را بهتر درک می کنند. چند نفر از دانشجویان در ارتش خدمت می کنند و اخیرا به مقام افسری نائل شده بودند و یک یا دو نفر هم مدتی در عراق خدمت کرده بودند. استقبال دانشجویان دوره لیسانس از دروس مربوط به تشیع بسیار دلگرم کننده است چند تن از آنان تصمیم به ادامه مطالعه در این زمینه دارند و امکان تشرف برخی از آنان هم بسیار قوی است. ارزیابی هم که از نحوه تدریس اساتید بخصوص پروفسور فغفوری و منابع و کتب مورد استفاده در این دروس به دپارتمان ارائه داده اند حقیقتاً بنده را خوشحال ساخته است.

برنامه فوق لیسانس:

چند نکته مهم مشخصاً درباره موفقیت برنامه فوق لیسانس باید ذکر نمایم.

 یکی از دانشجویان دوره لیسانس بنام محمدرضا حمیری که دستیار استاد فغفوری نیز هست تز خود را تحت نظر وی درباره «مفهوم عقل بر مبنای احادیث شیعه» کامل نموده است. انشاءا... چکیده ای از این تحقیق بزودی برای چاپ به چند مجله علمی ارسال خواهد شد. با تماس ها و تسهیلاتی که ایجاد شد ایشان در ترم بهار آینده برای تکمیل زبان عربی و تحقیق بیشتر در زمینه تشیع عازم  نجف اشرف خواهد شد. بنده آینده درخشانی برای این دانشجو در افق مطالعات شیعه می بینم و یقین دارم که با برخورداری از حمایت و نیز رهنمودهای صحیح علمی ایشان می توانند در آینده منشأ خدمات شایانی به علوم شیعه در غرب باشند.

2- نریمان اعوانی دانشجوی دیگری که دو سال قبل از ایران آمده است نیز مشغول تحقیق و نگارش رساله فوق لیسانس است که با عنوان «اتحاد عقل و عاقل و معقول در آثار فلاسفه شیعه پس از ملاصدرا» به راهنمائی جناب دکتر نصر و همکاری دکتر فغفوری در شرف اتمام است. این دانشجو نیز با گرایش به رویکرد فلسفه و عرفان شیعه یقین دارم که در آینده تحقیقات عمیقی در این زمینه ها بطور کلی و در زمینه علوم شیعه بطور اخص انجام خواهد داد.

3- دانشجوی دیگر دوره فوق لیسانس که آمریکائی الاصل و اهل کارولینای شمالی است و به اسلام و مذهب تشیع مشرف شده انتونی نورالدین آرکانجلی است که ایشان هم تز خود را زیر نظر دکتر نصر درباره مفاهیم عرفانی در آثار امام جعفر صادق(ع) در دست نگارش دارد و تا پایان ترم بهار آن را تکمیل خواهد کرد. هر سه نفر این دانشجویان در دو سال تحصیلی اخیر در سمت دستیار دکتر ففغوری انجام وظیفه کرده اند و هر سه برای دوره دکتری در دانشگاه ها وارد، پیل، پرینستون، جورج تاون و شیکاگو اقدام کرده اند و یقین دارم پذیرفته خواهند شد. در گزارش ترم بعد جزئیات بیشتری در مورد این دانشجویان به اطلاع خواهد رسید.

تحقیقات مربوط به تشیع:

 دوشادوش ارائه و تدریس این دروس امر تحقیق نیز کماکان دنبال می شود. رساله دکتر محمد فغفوری تحت عنوان «اخلاق جنگ و صلح از دیدگاه مذهب تشیع» در 170 صفحه مورد آخرین بازخوانی قرار گرفت است و انشاء ا... حدود اواخر ماه مارس از طرف دانشگاه کمبریج چاپ خواهد شد. این رساله فصلی از کتابی عظیم و مرجع است که به بررسی اخلاق و مقررات جنگ از دیدگاه ادیان گوناگون میپردازد.

2- علاوه بر رساله مذکور، مقاله دیگری با عنوان معنویت و عرفان شیعه در کرسی مذکور در دست نگارش است که تحقیق آن به پایان رسیده و انشاءا... در اواخر بهار در کتابی درباره میراث تشیع توسط یک موسسه تحقیقاتی در لندن چاپ خواهد شد. نسخه ای از هر دو رساله پس از چاپ به موسسه آل البیت لاحیاءالتراث ارسال خواهد شد.

اختصاص بودجه به کرسی شیعه شناسی در دانشگاه جرج واشنگتن از بزرگترین و معتبرترین دانشگاههای آمریکا و جهان توسط حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای شهرستانی سرآغاز یک حرکت بزرگ در نشر معارف شیعه در محیط های آکادمیک جهان خواهد بود. این بودجه که در زمینه بورس تحصیلی جهت تشویق دانشجویان برای دنبال کردن رشته های مربوط به تشیع و معارف اسلام ایران و نیز برای دعوت سخنرانان و تشکیل کنفرانس در دانشگاه جرج واشنگتن تعهد شده است با پیشنهاد این جانب و تأیید آقای شهرستانی در اخیار دپارتمان اسلامی جرج واشنگتن قرار گرفته است و همتی بلند و گاهی پرثمر برای تأسیس اولین کرسی شیعه شناسی در آمریکا میباشد. جناب دکتر نصر با وجود کارهای علمی  سنگین و مسئولیت های متعددی که دارند از هیچگونه کمک و مساعدت و ارائه رهنمود در این رابطه دریغ نداشته اند و در سه سفر پیاپی که به واشنگتن داشتم با اختصاص وقت و میزبانی مهربانانه استقبال فرمودند و از گفتگو و مباحثات حضوری وی بهره فراوان بردیم.

بی مناسبت نیست که در پایان به اظهار نظر تعدادی از دانشجویان که درباره دروس و کیفیت کلاسها به دپارتمان ابراز داشته اند اشاره کنم که طی پیام ها و یادداشت هایی کیفیت دروس و روش تدریس اساتید و بخصوص دانش و روش پروفسور نصر و دکتر فغفوری را در طرح درس و بیان معارف شیعی ستوده اند.

نکته قابل تأمل:

در توفیق دیدار و گفتگو با چند تن از اساتید بنام و برجسته شیعه در دانشگاههای آمریکا و مراکز اسلامی و شخصیت های روحانی که در این سه سفر پیاپی در طول سال 2013 میلادی برای بنده حاصل شد، بخصوص دیدارهای چند ساعته با استاد فرزانه دکتر احمد مهدوی دامغانی در فیلادلفیا و سه دیدار با پروفسور دکتر سید حسین نصر در واشنگتن دی سی و همچنین دکتر ایوب و دکتر مروج در نیویورک و دکتر محمد فغوری در دانشگاه جرج واشنگتن و چند تن از امامان جماعت در مساجد و مراکز اسلامی از جمله حجج اسلام آقایان مصباح زاده، عابدی، بحرینی، اسلامی، حجازی، قزوینی، سهلانی و سلامی که در ایالات واشنگتن، مریلند، نیویورک، کالیفرنیا و ویرجینیا حاصل شد. این اطلاعات به دست آمد که در طول 250 سال گذشته دهها و بلکه صدها کرسی درس بنام اسلام شناسی در دانشگاههای پرتعداد و صاحب آوازه آمریکا تشکیل شده است که امروز 170 مورد آن شناخته شده و فعال هستند اما تمامی قریب به اتفاق این کرسی ها بنام اسلام ولی مروج سلفی گری و وهابیت تدریس و ضد شیعه و مکتب حقه جعفری هستند و بسیاری از این کرسی ها به اساتید وهابی و بهایی و حتی یهودی و مسیحی و چه بسا به بعضی اساتید صهیونیست اختصاص دارد و تاکنون صاحبان فکر و اندیشه مکتب اهل بیت علیهم السلام یا موفق به گرفتن مجوز و تأسیس کرسی شیعی نبوده اند و یا تعداد معدودی که فعالیت کرده اند به علت عدم وجود حمایت و پشتیبانی مالی تعطیل و غیر فعال شده اند. با این وضعیت اقدام دکتر سید حسین نصر به تأسیس کرسی امام علی(ع) در دپارتمان تحت اشراف خویش را باید ستود و از حمایت خالصانه و سخاوتمندانه حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای شهرستانی باید قدردانی و سپاسگذاری نمود.

امید دارم این کرسی که باید آن را جزء اولین در زمینه معارف ناب اهل بیت در آمریکا به حساب آورد باقیات الصالحات ارزشمندی شود که در آینده به برگ و بار بنشیند و درگامهای بعدی موجب تأسیس کرسی های مشابه در دانشگاههای آمریکا و دیگر کشورهایی شود که تاکنون حضور شیعه در محیط های آکادمیک آنها تا کنون زمینه سازی نشده است. یقین داریم که فعالیت علمی در محیط های دانشگاهی جهان، تأثیرش بیشتر از فعالیت های تبلیغی و ترویجی می باشد و گسترش و توسعه امیدبخش جامعه المصطفی العالمیه در خارج از کشور بارقه امیدی است که آینده روشنی را نوید می دهد، ولی تلاش مراکز به موسسات علمی و پژوهشی حوزه برای ایجاد کرسی و دپارتمان و دروس شیعه شناسی بخصوص در آمریکا و اروپا ضرورتی است که بار مسئولیت آن به مدیران حوزوی عرضه میشود و بایستی اهتمام و جد و جهد بیشتری در این باره به عمل بیاورند.

قم – آیت پیمان – مدیر موسسه دین پژوهان کشور

6/12/92


  • دبیرخانه دین پژوهان
۰۸
فروردين
مروری براقتخارات وامتیازات مردم عزتمند وحماسه آفرین کهگیلویه وبویر اخمد
آیت پیمان

مردم کهگیلویه وبویراحمد دارای امتیازات واقتخارات منحصر به فردی هستند که ذکر آنها را برای ادای دین خود  به مردم خدا باور و شیعیان خالص و با ایمان دیار و زادگاهم در اینجا لازم میدانم

ویژگی اول :این مردم در تاریخ گذشته وادوار وحکومت های شاهنشاهی بخاطر روح حماسی وغیوری وتعصبات دینی وعرق مذهبی خود از هیچ یک ازحکومت هاى شاهنشاهی تمکین وتبعیت نکردند وهمواره با حکومت های مرکزی ایران در جنگ وستیز بودندوتنها در مقابل جمهوری اسلامی سر ارادت فرود آوردند ونهضت امام خمینی ونظام اسلامی وارزشهای دینی آن را مشتاقانه پذیرفته وحمایت ویژه نمودند وبخشی از جنگهای مسلحانه این مردم با حکومت پهلوی در اول دهه چهل با الهام وتاسی از نهضت امام خمینًى ره بود

ویژگی دوم  این است که تنها استان کشور است که در تمام طول تاریخ فاقد هرگونه اقلیت مذهبی بوده وجمعیت آن صد در صد شیعه دوازده امامی است و عشق وارادت مردم  لر به اهل بیت ومحبت آنان به سادات مثال زدنی است و در میان این مردم هیچگاه گرایش به مذهبی غیر از شیعه وجود نداشته است وقابل ذکر است که کشف حجاب رضاخانى دراین خطه رخ نداد ومردم این استان برعفاف وحجاب پایبند ماندند

ویژگی سوم این است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در این استان هیجکدام از گروهکها واحزاب وسازمانهای ضد انقلاب وتسکل های منحرف قادر به عضو گیری وسازماندهی در این استان نبوده اند و مردم پاک وبا خلاص آن زمینه ای بدست منافقین وضد انقلاب ندادند واین مردم که زیر بار زور واستبداد سلسله های شا هنشاهی نرفتند مطیع محض ومدافع بلا منازع جمهوری اسلامی بوده وهستند وهیچ حرکتی بر علیه انقلاب در این استان مجال بروز وظهور پیدا نکرد.

ویژگی جهارم اینکه ، کهکیلویه وبویراحمد بر اساس آمارهای دفاع مقدس رتبه اول حضور در جبهه ها را احراز نموده است وبا اعزام 22/5 درصد جمعیت خود به جبهه،   پیشتاز در دفاع مقدس بوده است . در حالیکه استان یزد و اصفهان با اعزام 12 و10 در صد جمعیت خود رتبه دوم وسوم را احراز نموده اند. فاصله 10درصدی رتبه اول ودوم حکایت از شور وشوق بی مانند قوم لر برای دفاع از اسلام  ونظام اسلامی دارد و رزمندگان این استان در لشگر ویژه  ٢٥کربلا تحت امر قرار گاه مرکزی خاتم الانبیاء ص گره گشای عملیاتهای سخت ودشوار رزمی وخط شکن در میدانهای دشوار جنگ بودند.

ویژگی پنجم این استان ، استعداد خدادادی جسمی وروحی ممتاز و بالا بودن میانگین ضریب هوشی مردم بویراحمدنسبت به میانگین ضریب هوشی کل کشور است که در این شاخص نیز رتبه اول در بررسیهای رسمی را به خود اختصاص داده اند و کثرت تحصیلات عالیه بعد از انقلاب و وجود نخبگان در علوم وتخصص های خاص ، موید این امتیاز ویژه است . درهمین راستا جا دارد به ابداع طرح ویژه نظام آموزشی ترمی واحدی برای رزمندگان بسیجی وپاسداران وسربازان ارتش در جبهه ها و پشت جبهه وتصویب رسمی واجرای آن با مدیریت نیروهای استان اشاره شود که در سال 62 بوسیله نگارنده وبا همراهی تعدادی از فرهنگیان ابتدا در لشکر ویژه کربلا وسپس در تمامی یگانهای رزمی سایر استانها به اجرا در آمد وتمامی نیروهای وفادار به امام وانقلاب را از خطر عقب ماندگی تحصیلی وترک تحصیل نجات داد ودر سرنوشت کشور تاثیرگذار شد

مع الاسف باوجود همه این ویژگیهای ممتاز وعلیرغم دست آوردهای چشمگیر دولت های بعد از انقلاب وتلاش های نظام اسلامی برای محرومیت زدایی استان ،لکن در اثرمدیریت های ضعیف ونا کار آمد پیاپی جناحین به اصطلاح سیاسی !! ( و به تعبیر این بنده زد وبندهای منفعت طلبانه گروهی وفامیلی شبه سیاسی دنیا گرایانه متصدیان امور) وعدم نظارت وتدبیر کافی دولت ها ، هنوز  زخم های عمیق ومزمن محرومیت در پیکر نحیف این استان التیام نیافته اند وگرد وغبار محرومیت وعقب افتادگی تاریخی از چهره پر غصه عشایر و روستائیان رنج دیده این دیار زدوده نشده است وزنگار فقر وبیکاری وسوء تغذیه بر چهره مردم این سامان ، وجدان آگاهان را می آزارد و دیدن چهره های تکیده وزرد کودکان وپیران رنجور ودردمند در جای جای این استان دل ما را خون میکند وغم ها وغصه های این مردم شریف وعفیف وپر افتخار قلب را میسوزاند.

اما با امید  باید گفت   دورگردون گر دوروزی برمراد ما نرفت    عاقبت یکسان نماند حال دوران غم مخور

                                                               به امید روزگار بهتر برای مردم افتخار آفرین دیارم     آیت پیمان 8فروردین93

   


روی لینک زیر  کلیک کنید و جدیدترین سخن رهبر را بخوانید

رهبر معظم انقلاب:

قوم بختیاری و لُرها به صفت پایداری بر عقائد اسلامی و شیعی شناخته می‌شوند










  • دبیرخانه دین پژوهان
۰۶
فروردين

بسمه تعالی

گزارش دولتمردان باید مصداق (( قول سدید )) باشد http://aghigh.ir/files/fa/news/1391/10/7/6312_525.jpg

انتظار می رفت پس از یک هفته بعد از اولین گزارش 100  روزه رئیس جمهور محترم بحث ها پیرامون آن پایان پذیرد و نگاهها همه معطوف به آینده دولت و نتایج تلاش دولت­مردان جدید شود. امّا همه روز شاهد واکنش­ها و مقالات گوناگون موافقان و مخالفان گزارش مذکور هستیم و تقریباً از حد متعارف و متعادل گذشته است. این أمر می­تواند علت­های مختلفی داشته باشد که یکی از اهم آن علل، بیان صریح و صادقانه حقایق موجود و مشکلات جاری کشور توسط رئیس جمهور بود، چیزی که در دهه­های گذشته همه دولت­ها یا کتمان می­کردند و یا تلویحی و در لفّافه می­گفتند و بیان آن را به مصلحت نظام ! نمی دانستند گویا فراموش می­کردند که مصلحت نظام اسلامی در گفتگو با مردم فقط و فقط در عمل به توصیه­های اخلاقی قرآن کریم و معصومین علیهم السلام  است و نه چیز دیگر.

 قرآن کریم به قول صدق و قول سدید و قول لیّن توصیه می­کند و کذب و نزاع را شدیداً نهی می­کند و معصومین علیهم السلام بیان حق را هرچه تلخ باشد، امر می­کنند و صدق را تنها راه نجات می­دانند و خدعه و غش با مسلمانان را منع می کنند. امیدواریم رئیس جمهور و دولتمردان وی تحت تأثیر هجمه غیر منطقی و یا دفاع غیر اصولی طرفداران احساساتی و افراطی دو طرف قرار نگیرند و نه منفعل شوند که دست از حقیقت­گویی و صداقت بردارند و نه برافروخته شوند و به مباحث اختلافی بپردازند که هر دو باعث عدم پیشرفت دولت در اهداف خود می شود.

بر کس پوشیده نیست که بیشترین ناراحتی و اعتراض آحاد مردم به دولت های سابق، بیش از سختی­های وضیعت معیشتی، از خلاف­گویی و تحلیل و تفسیر اوضاع کشور بر عکس حقایق ومشاهدات واقعی مردم از اوضاع زندگی در جامعه بوده است و دولتمردان سابق و اسبق به گمان اینکه باید امید به مردم بدهند، اوضاع را خوب و عالی توصیف می­کردند و پیشرفت­ها را بزرگتر از آنچه بود و مشکلات را کوچکتر از واقع بیان می کردند و گاهی هم منکر مشکلات بدیهی می شدند و این دو عمل بر خلاف تعالیم دین است و کاری باطل و عبث بوده اند، زیرا از راه باطل نمی توان حق را یاری داد.

 امید ما آن است که جناب حجه الاسلام و المسلمین آقای دکتر روحانی، بر مشی سازنده خود استوار بماند و عملکرد دولت را شفاف و عیان نمایند و قبل از اینکه مردم از راههای مختلف اطلاعات و شرایط حاکم بر کشور را رصد نموده و به دست بیاورند،  دولت خود را پیشقدم و همواره بر طریق صدق و راستی قول و فعل خود را تنظیم نماید تا اعتماد جامعه را هر چه بیشتر به خود معطوف کنند. فراموش نشود که مردم فقط بخاطر تفاوت شعا­رها و عملکرد­ها از دولت­های قبل رویگردان می­شدند. دولت کارهای انجام شده را به مردم بگوید اما تبلیغات و هیاهو نکند و بدون تعریف و تمجید و بزرگنمایی گزارش بدهد و مشکلات و موانع را بدون مقصر تراشی و یا تخریب و مچ­گیری از دیگران دلسوزانه بیان کند، ضمناً کارنامه و عملکرد دولت­های قبل هم باید محترم بماند و به جای خودش ذکر شود.

همه دست آوردهای 10 دولت پیشین برکات و نعمت­هایی هستندکه خداوند به دولت­های جمهوری اسلامی عنایت داشته­ است و باید اینجا هم به توصیه قرآن کریم عمل کرد که میفرماید: و اما بنعمت ربک فحدث ......

دو نکته مهم:

-        انتصابات دولت در رده­های میانی و سطوح پایین تا حدودی از اعتدال خارج شده است و در حال جناحی شدن است و باید از این روند جلوگیری شود، در غیر اینصورت شالوده دولت تدبیر و امید تخریب خواهد شد و بر شالوده خراب نمی­توان کاخ و قصر بنا کرد و در تطابق شعارها و عمل­کردها باید از دولت­های قبل عبرت گرفت، تا مردم رویگردان نشوند.

-        بعضی از معاونان و مشاوران و مدیران دولت، در واکنش به انتقادها، ازکوره در می­روند و باب اتهام و هتک حرمت و تندگویی و تند­خویی را دوباره باز می کنند. بدانند هرچه پاسخ­هایشان متین­تر و آرام­تر و منطقی­تر و بدون عصبانیت و تنازع باشد، در نزد مردم و بزرگان جامعه مقبول­تر و پسندیده­تر خواهند بود و عقلای جامعه قضاوت به حق خواهند کرد.

         آیت پیمان

آذر ماه ١٣٩٢ ش قم

 

  • دبیرخانه دین پژوهان
۰۲
فروردين

ا برگزاری ۴۰ نشست تخصصی دین پژوهی در تهران و قم ا

خبرگزاری شبستان: مدیر دبیرخانه دین پژوهان کشور گفت: با تصویب شورای دین پژوهان کشور ۴۰ نشست تخصصی در موضوعات و مباحث مهم دین پژوهی، در تهران و قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت پیمان با اعلام این خبر گفت: سلسله نشست های علمی و تخصصی با حضور صاحب نظران، اساتید و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی برگزار می گردد و سعی می شود تا توسط پژوهشگران متخصص پاسخ های کارشناسی و علمی دقیق به مسایل و شبهات رایج داده شود.
وی ادامه داد: پاسخگویی به شبهات اساسی در موضوعات کلام، عقاید، فلسفه، عرفان، اخلاق، سیره، تاریخ و علوم قرآنی از جمله اولویت های مد نظر دین پژوهان می باشد.
پیمان با اشاره به این که تاکنون 6 نشست تخصصی سالانه دین پژوهان پیرامون مباحث مهم عاشورایی و 2 نشست تخصصی در مورد پیامبر اکرم صل الله علیه وآله و ائمه علیهم السلام برگزار شده است، خاطرنشان کرد: تا پایان ماه ربیع الثانی نیز دو نشست تخصصی دیگر پیرامون بعثت و سیره پیامبر صل الله علیه وآله برگزار می شود.
مدیر دبیرخانه دین پژوهان کشور یادآور شد: نشست آینده دین پژوهان، ماه آینده با موضوع "سیره نبوی" توسط استاد مصطفی دلشاد تهرانی، در قم برگزار می شود.
وی با اشاره به شیوه برگزاری نشست ها، ابراز داشت: برگزاری این نشست ها تنها به روش ارائه و سخنرانی نیست، بلکه در قالب کرسی آزاد اندیشی علمی برگزار می شوند تا محققین و اساتیدی که به عنوان مخاطب حضور می یابند، بتوانند به نقد و نظر و ارائه دیدگاه بپردازند و مباحث مطروحه،، کارشناسانه تر و علمی تر به جامعه ارائه شوند.
پیمان گفت: مجموعه مباحث علمی نشست های دین پژوهان علاوه بر انعکاس در پایگاههای اینترنتی علمی و رسانه های مکتوب،، در آینده ای نزدیک در قالب سلسله کتب دین پژوهی تنظیم و منتشر می شوند.



پایان پیام/
 

  • دبیرخانه دین پژوهان
۰۱
فروردين
دبیرخانه دین پژوهان چه طرح ها و برنامه هایی را در دستور کار دارد؟

تداوم برگزاری کنگره دین پژوهان با عنوان موضوعات تخصصى ضرورى و مورد چالش در عرصه علمى ومعرفتى، برگزاری مراسم سالانه تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین و انتخاب پژوهش دینی برگزیده سال، برگزاری نشست های علمی تخصصی در  قم و دیگر استان ها ودر مراکز اسلامى ودانشگاه هاى خارج کشور، انتشار مجموعه مقالات و سخنرانی‌های نشست ها و کنگره های دبیرخانه، حمایت از پژوهش های دینی کاربردی و انجام پژوهش‌هاى میدانى زمینه سازی جهت حضور فعال محققان دینی در عرصه‌های مورد نیاز کشور، راه اندازی بانک اطلاعات جامع پژوهشگران فعال حوزه دین پژوهی کشور، تعامل و همکارى  علمى با مراکز پژوهشى حوزه‌هاى علمیه ودانشگاه هاى ایران وجهان، آموزش پژوهشگران دینى با رویکرد  به روش‌ها و ابزار و شبهات جدید و ادامه انتشار خبرنامه دین پژوهان از مهمترین برنامه‌های دبیرخانه می‌باشد.

  • دبیرخانه دین پژوهان
۰۱
فروردين
مدیرعامل دبیرخانه دین پژوهان:


آغاز دور جدید فعالیت های دبیرخانه دین پژوهان کشور


مدیرعامل جدید دبیرخانه دین پژوهان کشور از آغاز دور جدید فعالیت های این دبیرخانه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دین‌پژوهان کشور، آیت پیمان با اشاره به رویکردهای فرهنگی دولت یازدهم و درخواست پژوهشگران حوزه دین و مؤسسات پژوهشی دینی و فرهنگی مبنی بر از سرگیری مجدد فعالیت های دبیرخانه دین پژوهان کشور گفت: فعالیت‌های مهم و اثرگذار دبیرخانه دین‌پژوهان کشور که به علت عدم حمایت مسئولان سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای مربوط متوقف شده بود، از سرگرفته خواهد شد.

مدیرعامل دبیرخانه دین‌پژوهان کشور برگزاری نشست‌های علمی با حضور نظریه‌پردازان و اساتید و محققان حوزه و دانشگاه را یکی از برنامه‌های دبیرخانه دین‌پژوهان اعلام کرد و افزود: مؤسسه دور جدید فعالیت‌های خود را که با دهه اول محرم الحرام مصادف شد، با برگزاری  4 نشست علمی عاشورایی با حضور اساتید و محققان ارجمند حوزه و دانشگاه حضرت آیت الله یوسفی غروی، حجج اسلام و المسلمین مهدی مهریزی و سید حسن اسلامی و جناب آقای محمدجواد صاحبی، آغاز کرد و این نشست‌های علمی بنا به درخواست مخاطبان، در ماه‌های محرم و صفر ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل دبیرخانه دین‌پژوهان کشور برگزاری 4 کنگره‌ سراسری دین‌پژوهی، برگزای 9 دوره همایش‌ تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین، برگزاری نشست‌های علمی و کاربردی متعدد، انتشار خبرنامه دین‌پژوهان و اطلاع‌رسانی به محققان و دین‌پژوهان را از جمله برنامه‌های دبیرخانه دین‌پژوهان کشور در دوران فعالیت خود ذکر کرد و افزود: علاوه بر ادامه برنامه‌های گذشته، این دبیرخانه رویکردهای جدیدی را به توجه به نیازهای کنونی جامعه و ضرورت‌های پژوهشی و دینی حال حاضر کشور در دستور کار قرار داده است که انشاءالله با حمایت مسئولان جدید، نسبت به برگزاری برنامه‌ها اقدام خواهد شد.

آیت پیمان، مدیرعامل جدید دبیرخانه دین‌پژوهان کشور پیش از این قائم مقام معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل ادره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، مشاور فرهنگی استاندار قم، دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قم، ریاست شورای پژوهشی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و مدیریت مؤسسه دارالمعارف شیعی بر عهده داشته است.

 

  • دبیرخانه دین پژوهان
۰۱
فروردين
در حاشیه اولین جلسه شورای جدید دین‌پژوهان کشور تأکید شد:

ساماندهی مجدد پژوهش‌های دینی ضرورتی مستمر و سالانه است

آیت پیمان مدیرعامل شورای دین‌پژوهان کشور بعد از جلسه این شورا با بیان مطلب فوق گفت: کثرت محققین و افزایش پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های دینی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و رویکرد رو به گسترش دین‌پژوهی در داخل و خارج از کشور، لزوم تلاش‌های هماهنگ برای ساماندهی را در پی دارد.

وی گفت: اکنون در تمام حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و مراکز دولتی و خصوصی، معاونت‌های پژوهشی یا دوایر پژوهشی فعال شده‌اند و این وضیعت نسبت به گذشته هم خوشحال کننده و نوید بخش است و هم لزوم تلاش متولیان را برای ساماندهی و جهت‌بخشی به پژوهش‌ها دو چندان کرده است.

آیت پیمان افزود: محققین و اساتید بسیار و پرشماری در حوزه دین‌پژوهی قلم می‌زنند و نشست‌ها و همایش‌های علمی متعددی در کشور برگزار می‌شودکه تعداد اندکی از این همایش‌ها برای جامعه مفید هستند. چون هنوز سیستم‌های اطلاع‌رسانی مناسب و کافی و یا مدیریت فراگیر برای جلوگیری از موازی‌کاری و اقدامات تکراری نداریم.

وی گفت: اگر چه معاونت پژوهشی حوزه علمیه زمینه‌سازی‌های خوبی را در سال‌های اخیر ایجاد کرده است، اما در بخش دانشگاهی و بخش خصوصی و همین‌طور در سایر دستگاه‌های دولتی، اولویت‌ها و ضرورت‌ها و بایسته‌ها و نباید‌های پژوهشی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و ما هر ساله شاهد تلف شدن بخش مهمی از بودجه‌های پژوهشی در کارهای تکراری و چندباره‌کاری‌های موازی هستیم.

مدیرعامل دبیرخانه دین‌پژوهان کشور گفت: مرجع قانونی برای جلوگیری از کارهای موازی و تکراری وجود ندارد و نبایستی هم وجود داشته باشد زیرا حوزه پژوهش باید باز و آزاد باشد، اما باید مرجع و یا مراجعی برای اطلاع‌رسانی کامل و جامع وجود داشته باشد، و ما در دبیرخانه شورای دین‌پژوهان کشور، درصدد رفع این نقصیه هستیم.

وی از صاحب‌نظران و پژوهشگران خواست تا خودشان در جهت افزایش آگاهی‌های خویش از طریق وب‌سایت‌های مراکز پژوهشی و مطالعه خبرنامه‌ها و کتاب‌های نمایه و شناسه‌هایی که بعضی مراکز دینی منتشر می‌کنند در جریان پژوهش‌های دینی و موضوعات آنها قرار بگیرند و بعد اولویت خود را انتخاب کنند.

آقای پیمان از محققین حوزه و دانشگاه و مؤلفین و اساتید خواست موضوعات و مسایل اولویت‌دار پژوهشی مورد نظرشان را به دبیرخانه دین‌پژوهان کشور ارسال و اعلام نمایند تا از این طریق در اختیار مسئولین مراکز دین‌پژوهشی کشور قرار بگیرند تا به ساماندهی و اولویت‌بندی صحیح پژوهش‌های دینی کمک نمایند.

گفتنی است شورای دین‌پژوهان کشور مرکب از 10 نفر مدیران و محققان و اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و تعدادی از کارشناسان صاحب‌نظر است که دوره جدید فعالیت خود را از آغاز سال تحصیلی جدید در قم آغاز نموده است.







  • دبیرخانه دین پژوهان
۰۱
فروردين
شورای دین‌پژوهان کشور تصویب کرد:


برگزاری 40 نشست تخصصی دین‌پژوهی در دبیرخانه دین‌پژوهان


با تصویب شورای دین‌پژوهان کشور 40 نشست تخصصی در موضوعات و مباحث مهم دین‌پژوهی، در دبیرخانه دین پژوهان کشور در قم و تهران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دبیرخانه دین پژوهان کشور، آیت پیمان مدیر این مرکز پژوهشی ضمن اعلام این خبر افزود: این نشست‌های علمی و تخصصی با حضور صاحب‌نظران و اساتید و پژوهشگران علوم دینی اعم از حوزه و دانشگاه و مراکز پژوهشی برگزار می‌شود و سعی می‌شود توسط پژوهشگران متخصص پاسخ‌های کارشناسی و علمی دقیق به مسایل و شبهات رایج داده شود.

پاسخگویی به شبهات اساسی در موضوعات کلام، عقاید، فلسفه، عرفان، اخلاق، سیره، تاریخ، علوم قرآنی از جمله اولویت‌های مد نظر دین پژوهان می‌باشد.

پیمان افزود: تاکنون 6 مورد از نشست های تخصصی سالانه دین پژوهان پیرامون مباحث مهم عاشورایی و 2 نشست تخصصی در مورد پیامبر اکرم(ص) و ائمه علیهم السلام برگزار شده است و تا پایان ربیع الثانی  نیز دو نشست تخصصی دیگر پیرامون مباحث مبعث و سیره پیامبر(ص) نیز برگزار خواهد شد.

مدیرعامل دبیرخانه دین‌پژوهان کشور اظهار کرد: مجموعه مباحث علمی نشست‌های دین‌پژوهان علاوه بر انعکاس در پایگاه‌های اینترنتی علمی و رسانه های مکتوب در آینده نزدیک در قالب سلسله کتب دین‌پژوهی تنظیم و منتشر می‌شوند.

وی اعلام کرد نشست آینده دین پژوهان در ماه آینده و با موضوع سیره نبوی توسط استاد مصطفی دلشاد تهرانی در قم برگزار می شود.

به گفته مدیرعامل دین‌پژوهان روند برگزاری این نشست ها تنها به روش ارائه و سخنرانی نیست، بلکه در قالب کرسی آزاد اندیشی علمی برگزار می شوند تا محققین و اساتیدی که به عنوان مخاطب حضور می یابند، بتوانند به نقد و نظر و ارائه دیدگاه بپردازند تا مباحث مطروحه کارشناسانه تر و علمی تر به جامعه ارائه شوند.

  • دبیرخانه دین پژوهان