بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم *  وبلاگ شخصی  * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق و تجارب و یادداشت ها و سفرنامه های آقای آیت پیمان دبیر شورای دین پژوهان کشور اختصاص دارد.

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۱۶
آذر


دبیر شورای دین پژوهان کشور: 
حوزویان در تمدن سازی نوین اسلامی فرصت را غنیمت بشمارند 
تحلیلگر امور دینی و اجتماعی گفت: یکی از مواردی که رهبر انقلاب اسلامی بارها روی آن تاکید داشته اند، اهمیت فرصت شناسی از سوی طلاب و فعالان فرهنگی جامعه است؛ زیرا امروز دشمنان از هر حربه ای برای ضربه زدن به اسلام و نظام اسلامی استفاده می کنند و ما نیز باید از همین زمینه های موجود از هر فرصتی برای تعالی نور اسلام در جهان استفاده کنیم.

دکتر آیت پیمان در گفت گو با خبرگزاری «حوزه»، گفت: رابطه مطالبات عمومى در حاکمیت دینى با نوآوری هاى فکرى و فرهنگى آغاز مى شود.

وی افزود: چون مراد از حاکمیت دینى, حاکمیت نظام سیاسى یى مىباشد که مدعى است بر اساس قرائتى صحیح از دین در حال اداره و تدبیر جامعه در همه ساحت هاى سیاسى و فرهنگى است، در این صورت باید گفت حاکمیت دینى در زایش هاى فکرى دین قطعا تاثیرات مثبت و منفى خواهد داشت.

دبیر شورای دین پژوهان کشور گفت: حاکمیت دینى همیشه دین را به مصاف واقعیت ها مى برد و آموزه هاى دینى در برخورد با واقعیت ها در معرض آزمایش و سنجش قرار مى گیرند؛ بنابراین بعد مثبت این رابطه, این است که عالمان و متفکران دینى را به چاره جویى و پویایى در تبیین مسائل مختلف جامعه ازجمله پدیده شبهات وچالشهاى جدید در عرصه دین و فرهنگ وسیاست و برنامه ریزى صحیح و کارآمد براى عبور از آنها فراخوانده است و لزوم برخورد علمى با ترویج کنندگان افکار ناسالم و تحریف دین را یاد آور مى کند.

وی تصریح کرد: در این باره بخشى از کلام  مقام معظم رهبرى  در مواجهه منطقى با اندیشه هاى ناصواب  را که در آغاز درس خارج فقه (٢٠شهریور ١٣٧٩) فرموده اند یاد آورى می کنم؛ ایشان در بخشى از سخنان خود فرمودند: ((متإسفانه امروز در جامعه، انسان هاى بدون پشتوانه علمى و صلاحیت هاى لازم در مواردى با اغراض جناحى، سیاسى و خائنانه در مورد مفاهیم عالى دینى و مبانى اعتقادى اسلام, اظهار نظر مى کنند که این پدیده زشتى است.)).

وی اظهارکرد: مقام رهبرى، نگرش جهانى و در نظر گرفتن نیازهاى روز جهان در برنامه ریزى براى حوزه هاى علمیه را ضرورى دانستند و تصریح کردند: ((باید برنامه ریزى در حوزه ها به صورت یک فرهنگ و مطالبه عمومى در بیاید.)).

وی افزود: ایشان ضمن تإکید براین مطلب که عالمان دین نباید در مقابل تحریف دین ساکت بنشینند، خاطر نشان کردند: ((البته در برخورد با اندیشه هاى ناصواب و رواج دهندگان این اندیشه باید از برخوردهاى غیر علمى پرهیز شود.))؛ در واقع مطالبه  بسیار مهم مقام معظم رهبرى از روحانیت و حوزه هاى علمیه ، نقش آفرینى حوزه ها و عالمان دین  در بناى تمدن شامخ اسلامى و شناخت چالش ها و معارضه هاى بین نظام اسلامى ودشمنان وحفظ غیرت دینى در عین پرهیز از کارهاى بى رویه سیاسى است.

پیمان اظهارکرد: حضرت آیت الله خامنه اى در اولین سفر رسمى به قم دو سخنرانى مهم ایراد کردند: در اجتماع پرشور مردم قم، به تبیین مفهوم ((استقلال)) پرداختند و ضمن بیان جایگاه نظام اسلامى در طرد دولت هاى استکبارى و استثمارى، مفهوم خوداتکایى و استقلال را بیت الغزل انقلاب اسلامى دانستند.

وی گفت: معظم له در همان زمان در جمع عالمان و طلاب حوزه علمیه در مدرسه فیضیه با تحلیل و نقد تمدن غرب و بیان نارسائى هاى آن، عالمان دین را به ضرورت برپایى و توسعه تمدن اسلامى توجه دادند و با تإکید بر این که حرکت کلى و غیر قابل برگشت نظام اسلامى، ایجاد بناى شامخ تمدن اسلامى است، ایجاد چنین تمدنى را که بتواند مانند هر تمدن بزرگ در تاریخ و زندگى بشر نقش داشته باشد، ممکن و قطعى دانستند و فرمودند : ((تمدن غرب در دوره هاى مختلف با استعمار و استثمار و اکنون با استفاده از رسانه و ارتباطات, همواره سعى داشته است هر گونه تمدن مقابل خود را منسوخ و ناکارآمد و خود را ابدى جلوه دهد, اما این ادعا ناکام و غیر عملى است و تحقق نخواهد یافت. )).

این پژوهشگر و تحلیلگر جامعه شناسی دینی تصریح کرد: ایشان زوال تمدن ها را معلول انحراف ها  دانستند و خاطرنشان کردند: ((امروز نشانه هاى انحطاط تمدن غربى, یعنى علم بدون اخلاق, مادیت بدون معنویت و قدرت بدون عدالت, کاملا مشهود است.))؛ رهبر انقلاب, ((تولید فکر)) و ((پرورش)) انسان را دو عنصر اساسى براى ایجاد یک تمدن عظیم برشمردند و بر این مساله تاکید کردند؛ مسایلی که امروز نیز روی آن تاکید دارند زیرا زیربنای تمدن سازی است.

وی گفت: رهبر انقلاب در این سخنرانی تاریخی با ذکر این مطلب که نقش آفرینان اصلى در تولید فکر و پرورش انسان در نظام اسلامى, علماى دین هستند که باید به تناسب زمان و با استفاده از اقیانوس بیکران معارف اسلامى و پرورش روح ایمان در انسان ها, این نقش یگانه و منحصر به فرد خود را انجام دهند، به زمینه هاى معارضه نظام اسلامى با دشمنان در مسیر حرکت به سوى ایجاد تمدن اسلامى و لزوم شناخت این چالش ها پرداختند.

این پژوهشگر افزود : رهبر انقلاب تصریح کردند که: ((مخالفان با اصل دین و تشنگان قدرت, زمینه هاى چالش نظام اسلامى هستند که حکومت باید با حکمت و تدبیر آنها را شناسایى و علاج کند. معناى علاج, استفاده از زبان منطق و استدلال است نه زور.))؛ ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش تحجر و نادیده گرفتن گذران تاریخ و تحول فکر انسان ها، ولنگارى فکرى و عملى و فرصت طلبى را از جمله زمینه هایى دانستند که دشمن همواره تلاش دارد از آنها بهره بردارى کند.

پیمان بیان کرد: نکته‎ای که ایشان در این سخنرانی بسیار مهم به آن تاکید کردند، جایگاه و وظیفه حوزه هاى علمیه در برافراشتن پرچم تمدن اسلامى و مقابله با چالش هاى موجود بود؛ ایشان بارها و بارها بیان کرده اند که حوزه هاى علمیه باید براى رفع نقایص نظام اسلامى, تمام همت خود را به کارگیرند و هیچ مصلحت و انگیزه شخصى و سیاسى نمى تواند مانع حمایت حوزه از به نظام شود.

وی گفت: از دیگر سوی از آنجا که ساخت تمدنی نیازمند فلسفه است، این امر را از افتخارات حوزه علمیه برشمردند و از فلسفه اسلامى به عنوان افتخار حوزه هاى علمیه یاد کرده و با تإکید به تدریس فلسفه اسلامى در سطوح مختلف و مصونیت بخشى طلاب از لحاظ فکرى و سیاسى بر لزوم به روز بودن و بصیر بودن طلاب تاکید داشته و دارند و همه ما باید بدانیم که امروز برای تحقق این امور نیازمند بازخوانی همه روزه فرمایشات ایشان هستیم تا حوزه ای تمدن ساز داشته باشیم.

پیمان بیان کرد: یکی از نکاتی که رهبر انقلاب در دو سفر خود به قم به طلاب حوزوی سفارش کردند، رعایت وحفظ زى طلبگى است که این امر به معناى پارسایى با عزت و نظم در تحصیل و زندگى، مداومت بر تهذیب اخلاق و ارتباط معنوى مستمر با خداوند، داشتن اعتماد به نفس علمى و سیاسى و ارتباط بیش از پیش با مردم است.

فرصت شناسی، سفارشی تاریخی از اولیای دین

این تحلیلگر امور دینی و اجتماعی گفت: یکی از مواردی که رهبر انقلاب اسلامی بارها روی آن تاکید داشته اند، اهمیت فرصت شناسی از سوی طلاب و فعالان فرهنگی جامعه است؛ زیرا امروز دشمنان از هر حربه ای برای ضربه زدن به اسلام و نظام اسلامی استفاده می کنند و ما نیز باید از همین زمینه های موجود از هر فرصتی برای تعالی نور اسلام در جهان استفاده کنیم.

وی افزود: این فرمایش رهبری، یک امر ذوقی و برگرفته شده از یک نگاه شخصی نیست بلکه ریشه ای به وسعت تاریخ اسلام دارد؛ گذشته از روایات کثیری که از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در این زمینه به ما رسیده است، امام صادق(ع) بیش از 1400 سال پیش به طرح این مساله می پردازند و این مطلب را به خوبی برای ما شرح داده اند.

وی گفت: فرصت شناسى  وجلوگیرى از فرصت سوزى اولین درس امام صادق (علیه السلام) به ما شیعیان در همه عصرها ونسلها است وافسوس که این درس را خوب نیاموخته ایم وخوب بکار نبسته ایم.

وی اظهارکرد: شناخت ظرفیت و ویژگیهاى زمان واستفاده بهینه از فرصت واولویت بندى وظایف ومقدم داشتن کارهاى اصلى وزیربنایى بر امور فرعى ورجحان دادن تعلیم وتربیت وانسان سازى بر همه امور ،  واستفاده کامل از تمام مقدورات وامکانات زمان براى تبلیغ ومعرفى برتریهاى تشیع بر سایر مذاهب ،ازویژگیها واخصاصات مکتب علمى امام صادق(علیه السلام)  است.

وی گفت:  امروز ما پیروان مکتب آن امام همام در دشوارترین وپرمخاطره ترین عصر وزمان قرار داریم وهجمه ها وشبیخونها و حمله هاى فکرى وعقیدتى واخلاقى وسیاسى ونظامى دشمنان اسلام ناب محمدى ما را مورد محاصره کامل قرار داده است، اما ما هم امکانات ومقدورات فراوانى در کشور وجهان دایم که از ظرفیت هاى آن به خوبى استفاده نمیکنیم ودر فرعیات وحاشیه ها فرو میرویم واز اصول باز میمانیم.

پیمان بیان کرد: براى این مدعا دلایل وشواهد فراوان داریم که در این مقال نمی گنجد وبراى نمونه به یکى از دهها نقصان خودمان اشاره می کنم؛ دانش آموزان همه کشورهاى جهان وایران خودمان در طول تحصیلات ابتدایى با دانشمندان ونظریه پردازان ومخترعین ملت هاى مختلف  همچون کخ ،پاسکال ، پاستور، نیوتن ، انیشتین افلاطون ، فیثاغورس ، بطلمیوس و...... الزاما آشنا میشوند وتاریخ وزندگى وعملکرد آنان را حفظ کرده وامتحان میدهند،حتى آن دسته دانشمندانى که کشف یا نظریه علمى آنها در اثر رشد علم باطل ومنسوخ اعلام شده است ،اما با افسوس فراوان باید گفت که در دانشگاهها ومراکز آکادمیک وتحقیقاتى اروپا وآمریکا وحتى آسیا این بنده شخصا با رؤساى دانشگاه ها ودانشمندان واساتید مشهور ادیان مختلف مواجه بودم که شناختى از امام صادق ومکتب علمى آن امام وتاریخ وسیره ودست آوردهاى عظیم و تمدن ساز و فرهنگ ساز دانشگاه بزرگ و چهار هزار نفرى وى ازهمه ملیت ها ومذاهب ودر همه رشته هاى علوم تجربى وریاضى وفیزیک وشیمى وهیات ونجوم وطب وعلوم انسانى وعلوم دینى وفقه......نداشتند وبا کمال نا باورى ما، اظهار میکردند که اولین بار است میشنویم واز ما سند ادعایمان را مطالبه میکردند!

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: این درد بزرگ را چگونه بیان کنیم که ما از لاک بسته محیط اطرافمان ومحل و مدرسمان سر بیرون نیاورده ایم وجهان را ننگریسته ایم وبا زمان پیش نرفته و فرصت هایمان را سوزانده ایم وبه کم قانع بوده ایم وهمت مان را کوتاه واهدافمان کوچک گرفته ایم .

وی گفت: اینک بر همه اندیشوران  وعالمان ومدیران علمى حوزه ها و دانشگاهها ودین پژوهان  بار این مسئولیت عرضه میشود که دین خود را به امام صادق (ع)  ومذهب او ومکتب علمى او ادا نمایند و نقش عنصر زمان را در پیشرفت یا عقب ماندگى  خویش از یاد نبریم. و درس فرصت شناسى واستفاده از زمان وابزار زمان را از آن امام بزرگوار بیاموزیم وبکار ببندیم.

دبیر شورای دین پژوهان کشور بیان کرد:در زمان امام صادق(علیه السلام)، زمانِ تزلزل حکومت بنى امیّه و فزونىِ قدرت بنى عبّاس بود و این دو گروه مدّتى در حال کشمکش و مبارزه با یکدیگر بودند؛ از زمان هشام بن عبدالملک، تبلیغات و مبارزات سیاسى عبّاسیان آغاز گردید و در سال 129 وارد مرحله مبارزه مسلّحانه و عملیات نظامى گردید و سرانجام در سال 132 به پیروزى رسید؛ بنى امیّه در این مدّت، گرفتار مشکلات سیاسى فراوان بودند، لذا فرصت فشار و اختناق نسبت به شیعیان را نداشتند.

وی افزود: عبّاسیان نیز چون از دستیابى به قدرت در پوشش شعار طرفدارى از خاندان پیامبر و گرفتن انتقام خون آنان عمل مىکردند، فشارى از طرف آنان مطرح نبود؛ از اینرو، این دوران، دوران آرامش و آزادى نسبىِ امام صادق(علیه السلام) و شیعیان بود و آن حضرت از این فرصت استفاده کرده و تلاش فرهنگىِ وسیعى را آغاز کرد.

پیمان بیان کرد: ایشان آن قدر فقه و دانش اهل بیت را گسترش داد و زمینه ترویج احکام و بسط کلام شیعى را فراهم ساخت که مذهب شیعه به نام او به عنوان مذهب جعفرى شهرت یافت؛ امام صادق(علیه السلام) با تمام جریان هاى فکرى و عقیدتى آن روز برخورد کرده و موضوع اسلام و تشیّع را در برابر آنها روشن ساخته و برترى بینش اسلام شیعى را ثابت کرده است.

وی گفت: امام صادق(علیه السلام) هر یک از شاگردان خود را در رشته اى که با ذوق و قریحه او سازگار بود، تشویق و تعلیم مىنمود و در نتیجه، هر کدام از آنها در یک یا دو رشته از علوم مانند: حدیث، تفسیر، فقه و کلام، تخصّص پیدا مىکردند.

پیمان اظهارکرد: امروز در عرصه جهان ودر مقابل سیل شبهات وهجمه هاى فکرى صهیونیسم و وهابیون وبهاییت وفرق ومذاهب ضد شیعه ودر مقابل الحادغرب وعقاید منحرف گروههاى درونى وافراط وتکفیرآنان ،داشته هاى ما چه میزان است وازآنها چقدربهره میبریم؟ وصداى تشیع وپیام امام صادق علیه السلام رادر هیاهوى رسانه هاى امروزى چه قدر به گوش مردم جهان رسانده ایم.

وی گفت: امروز که عرصه فضای مجازی که بسیاری آن را یک دشمن می پندارند فضایی برای ما آماده کرده است که در اختیار هیچ پیامبر و امام و مصلحی قرار نداشت؛ حوزویان ما باید امثال شیخ صدوق را به یاد آوردند که هزاران کیلومتر کشورهای مختلف را درنوردید تا مکتب نورانی اهل بیت(ع) را منتشر کند ولی امروز تنها با چند تکمه ساده می توانیم با کل دنیا در ارتباط باشیم و کلام امام صادق(ع) را به گوش جهان برسانیم؛ آری اگر امروز از همین ظرفیت های پژوهشی و تبلیغی و رسانه ای استفاده نکنیم چگونه می توانیم خود را سرباز امام زمان(عج) بنامیم در حالی که در این صف بزرگانی چون امام راحل، مقام معظم رهبری، آیات عظام و .... هستند.

  • دبیرخانه دین پژوهان
۱۶
آذر

کد خبر: 393650 | تاریخ مخابره :۱۳۹۵/۶/۲۱ - ۱۱:۵۹ | سرویس: حوزه علمیه قم 3
دبیرشورای دین پژوهان: 
۳۵۰ پژوهش حوزوی و دینی در سال قبل نقد و بررسی شد 
حوزه/ دبیرشورای دین پژوهان کشور از بررسی ۳۵۰ پژوهش علمی و دینی در سال گذشته توسط این شورا خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت پیمان، امروز در دیدار شورای دین پژوهان با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه گفت: سه فعالیت اصلی درشورای دین پژوهان در دستور کار قراردارد اولین اقدام،ارزیابی و نقد پژوهش ها و کتب حوزوی، پیش از چاپ است که فعالیت بسیار مهم و مثمرثمری در عرصه پژوهش های دینی است که در سال گذشته 350 پژوهش نقد و ارزیابی و بیان نقد شد.

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت های این مجموعه، تجلیل از پژوهش های قوی در عرصه دین پژوهی بود که سال گذشته از 10 پژوهش برتر تجلیل شد؛ امسال نیزقرار است که این کار انجام شود و پژوهش های قوی مورد نقد و ارزیابی و ارایه و تجلیل واقع شوند.

دبیرشورای دین پژوهان کشوربیان کرد: اگر در این عرصه 360 پژوهش مورد نقد و ارزیابی واقع شد، در کنار آن تعدادی از پژوهش ها نیز به دلیل عدم وجود پارامترهای دقیق پژوهشی بازگشت داده شد.

وی گفت: تا کنون 4 کنگره دین پژوهان در کشور برگزار شده است، ولی وقفه طولانی مدتی در اجرای این کنگره ایجاد شده اکه امیدواریم بتوانیم به زودی پنجمین کنگره را نیز با شرکت بزرگان حوزه برگزار کنیم تا رصد بهتری از فضای پژوهشی امروز حوزه و یا در ده سال اخیرصورت گیرد.

پیمان اظهارکرد: سومین فعالیتی که در این عرصه انجام شده است برگزاری نشست های علمی و تخصصی و کرسی های آزاد اندیشی است که تا کنون 23 نشست در این زمینه با موضوعات مختلف برگزارشده است.

وی گفت: پایش همایش ها و سمینارها در عرصه علوم دینی از  فعالیت هایی است که این مجموعه به دنبال آن است، زیرا 117 همایش و کنگره و سیمنار در کشور در عرصه دین برگزار می شود که باید این همایش ها تحلیل محتوایی و بررسی خروجی داشته باشند که این کار باید در ادامه به شکل مستمر انجام شود.

دبیرشورای دین پژوهان کشورتصریح کرد: بررسی نشریات و کتب حوزوی و علمی یک کار بسیار سنگین است که این نهاددر گذشته انجام داده است که امیدواریم بتوانیم با شکل گیری شرایط و زیرساخت ها این کار را نیز پیگیری کنیم.

 

  • دبیرخانه دین پژوهان
۱۶
آذر

حوزه/ مدیر مسئول دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور، یکی از بایسته های مهم حرکت بر مدار آموزه های دینی به ویژه در بحث اخلاق مداری را صداقت و شفافیت در رسانه های جمعی عنوان کرد.

آیت پیمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به شعار نمایشگاه مطبوعات امسال که با دو عنوان صداقت و شفافیت متمایز شده است، اظهار داشت: بی شک یکی از ارزش های متعالی اسلام که به ویژه در نصوص قرآنی و منابع روایی ما بسیار بر آن تاکید شده ، بحث صداقت و راستی و راستگویی است و به حدی این مساله دارای ارزش و اهمیت است که صدیقین در زمره انبیا و شهدا و صالحین،  قرار گرفته اند که بشارت حتمی به این مساله داده شده است.

وی افزود: این مقوله به ویژه در رابطه با مسایل اجتماعی و فرهنگی و هر کنشی که انسان مسلمان و مومن در جامعه و در محیط خانواده و کسب و کار خود دارد ، دارای اهمیت است، چه آن که مهم ترین صفتی که در رابطه با انسان مسلمان و مومن در کنار تقوا و ایمان مستقر به آن اشاره شده ، همین بحث صداقت می باشد.

رسالتی خطیر در امتداد رسالت انبیای الهی

این محقق و پژوهشگر علوم انسانی همچنین بیان داشت: از سویی ما وقتی به رسانه ها و مطبوعات و دست اندرکاران ارتباط جمعی می رسیم این رسالت برای آن ها بسی سنگین تر و خطیرتر و در عین حال با توجه به عمق موضوع، سرنوشت سازتر است ، به این خاطر که رسالت شخصی که در امور رسانه ای و مطبوعاتی قلم به دست دارد و به انتشار آن می پردازد، به نوعی در امتداد رسالت انبیاست.

وی اضافه کرد: در واقع پیامبران الهی برای آگاهی بخشی و روشنگری و تمیز دادن حق و باطل و تنویر افکار مردم نسبت به حقایق مبعوث شدند و ما اگر به ذات خبرنگار و یک فرد مطبوعاتی نگاه کنیم دقیقاً متوجه می شویم که مشابه این رسالت عظیم را در جامعه انسانی برعهده دارد و باید به خوبی از عهده آن برآید.

مدیر مسئول دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور همچنین گفت: به همان نسبت که از سوی اهالی رسانه به این رسالت سترگ بی توجهی شده و آن ها از صداقت فاصله بگیرند و وضع طوری باشد که آن چه بیان می کنند حقیقت محض نباشد بلکه مباحثی مغشوش و یا باطل به همراه باشد، آنان بلاشک به همان نسبت در خلاف جهت حرکت انبیای الهی حرکت کرده اند.

 چرایی اهمیت صداقت در فعالیت های رسانه ای

وی با تاکید بر این که امروز رسالت مهم رسانه های جمعی اعم از روزنامه ها و رسانه های مکتوب، همچنین رسانه های دیداری و شنیداری و نیز فضای مجازی ، تاکید بر صداقت است، ابراز داشت: اگر حب و بغض شخصی و جناحی و طیفی در میان باشد ، به این واسطه حقیقت وارونه جلوه داده شده و مطالب به نفع یک جریان و گروه آن هم به صورت ناقص و هدف دار انتشار داده می شود.

وی افزود: متاسفانه از سویی برخی رسانه ها برای القای چیزی که واقعیت ندارد لفاظی می کنند و می کوشند که با استدلال نابجا و رطب و یابس بافتن و یا سفطسه و شیوه های نامشروع جدلی و بدون رعایت شرع و اخلاق ، کار خود را به پیش ببرند که همه این ها نیز از نگاه دین مبین اسلام نامشروع و باطل است.

پیمان ادامه داد: این گونه فعالیت ها در حوزه رسانه به هیچ وجه درست نیست چه آن که مخالف با شیوه و رسالت انبیای الهی است به این خاطر که پیامبران همه را به حق و عدالت و قسط و حقیقت جویی دعوت می کردند که این کمال انسان است و لذا اگر کسی این مسیر را معکوس طی کند ، جرم عظیمی مرتکب شده است.

ابزاری مدرن برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر

وی با اشاره به این که مطبوعات و رسانه های جمعی، ابزاری در اختیار اهالی رسانه و خبر هستند تا با آن در جامعه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر کنند، گفت: باید در این مسیر با تقوا و اخلاق مداری رفتار کرد تا خدای ناکرده در دام شیطان و خواسته های نفسانی نیفتاد؛ بی شک در این صورت است که خبرنگار و روزنامه نگار می تواند در زمره صدیقین قرار گیرد و از انصار دین خدا و یاوران انبیا باشد.

رییس مجمع جهانی شیعه شناسی خاطرنشان کرد: اساساً ما باید به عنوان یک مسلمان شیعه و مومن باید به این امور نگاه ارزشی داشته باشیم و در همه حرکات و سکنات به بحث حلال و حرام توجه جدی داشته باشیم، چه آن که به هر حال در فعالیت رسانه ای و مطبوعاتی و گزارشگری نیز این حلال و حرام الهی وجود دارد و ما باید به گونه ای تلاش کنیم که چیزی که اضرار به غیر است و به آبروی مردم و حیثیت آن ها لطمه می زند و حقوق آن ها را تضییع می کند در کار رسانه ای ما اصلاً مطرح نباشد.

متاسفانه شرایط مطلوبی نداریم!

وی ادامه داد: با این وجود متاسفانه باید گفت که ما از این حیث فضای مطلوبی نداریم و شرایطی که در کشور حاکم است شرایط عقل مدار و شرع پسند نیست به این معنی که در بسیاری از موارد، نه می توانیم بر اساس معیارهای عقلی این شرایط را بپذیریم و نه ضوابط شرعی آن را مراعات می کنیم

وی افزود: احساس من این است که یک روندی ایجاد شده و مثل زاویه ای باز شده و به نوعی سایه افکنده در تمام جریانات سیاسی و فرهنگی که برای رهایی از این وضع اول مسئولان خود باید مراعات کنند و بعد انتظار داشته باشند که جماعت رسانه ای و دیگر مردم نیز به حدود الهی و موازین شرعی و اخلاقی پایبندی لازم را داشته باشند.

 پیمان همچنین گفت: متاسفانه گاهی مشاهده می شود که این مراقبت ها در کلام برخی بزرگان و شخصیت ها نیست و آن ها از تریبون هایی که در اختیار دارند طوری استفاده می کنند که بعضاً منجر به جرقه زدن برخی اختلافات و آشوب های فکری و تشتت های وحدت شکن و حرکت هایی می شود که خدشه بر حیثیت افراد وارد می کند.

مسئولان و بزرگان خود باید اُلگو باشند

وی اضافه کرد: اگر در این جا مراقبت نشود نمی شود توقع از مردم عادی و نسل جوان داشت چه آن که به عنوان مثال یک جوان خبرنگار الگویش مسئولان هستند و وقتی مسئولان رعایت نکنند او نیز چه بسا در همین وضع قرار بگیرد.

این محقق و پژوهشگر حوزه دین بیان داشت: ما نباید از یاد ببریم که در جامعه شیعی زندگی می کنیم که از نگاه دنیا دل بسته به این انقلاب و نظام هستند و از سویی توجه بسیاری از مسلمانان به ایران معطوف شده و ما باید این امور و ملاحظات را رعایت کنیم تا به تدریج نگاه های پرامید به ما کمرنگ نشود؛ اگر گاهی می بینیم که ناامیدی هایی حاصل می شود علت این است که در ما پایبندی به اخلاق و معنویت و شعارهای دینی که انقلاب اسلامی به جهان صادر کرده ، اندکی ضعیف شده است.

وی افزود: طبعاً هر چه مسئولیت بالاتر باشد سنگینی خطا و عقوبت بیشتر می شود و البته بعد از این مرحله نیز باید قانون و مجریان و ناظرین نقش خود را ایفا کنند به این معنا که باید متولیان و دستگاه های ناظر بر جریان رسانه ای کشور نظارت داشته و اجرای صحیح قوانین و مقررات و مطبوعات و حتی صدا و سیما و مراکز عمده خبری و رسانه ای را دنبال کنند.

ضعف در قوانین و اجرای آن ها باید مرتفع شود

پیمان تصریح کرد: متاسفانه ما در این بخش هم ابهام در قوانین و مقررات داریم و هم اشکال و ضعف در اجرای قوانین، به طوری که گاه نظارت ها متعادل و منصفانه نیست و ضعیف است که باید این نقیصه ها را برطرف کرد.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: صدالبته خود رسانه ها نیز باید دلسوزانه تلاش کنند که به سمت شفافیت و صداقت و اخلاق مداری حرکت کرده و بر مبنای آموزه های دینی رفتار کنند تا بتوان رسانه های در تراز نظام و انقلاب اسلامی داشت.

گفتگو از : سید محمد مهدی موسوی

 

کلید ‫واژه‌های مطلب:
 صداقت شفافیت رسانه 

  • دبیرخانه دین پژوهان