بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم *  وبلاگ شخصی  * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق و تجارب و یادداشت ها و سفرنامه های آقای آیت پیمان دبیر شورای دین پژوهان کشور اختصاص دارد.

گزارش دولتمردان باید مصداق (( قول سدید )) باشد

چهارشنبه, ۶ فروردين ۱۳۹۳، ۰۱:۵۳ ب.ظ

بسمه تعالی

گزارش دولتمردان باید مصداق (( قول سدید )) باشد http://aghigh.ir/files/fa/news/1391/10/7/6312_525.jpg

انتظار می رفت پس از یک هفته بعد از اولین گزارش 100  روزه رئیس جمهور محترم بحث ها پیرامون آن پایان پذیرد و نگاهها همه معطوف به آینده دولت و نتایج تلاش دولت­مردان جدید شود. امّا همه روز شاهد واکنش­ها و مقالات گوناگون موافقان و مخالفان گزارش مذکور هستیم و تقریباً از حد متعارف و متعادل گذشته است. این أمر می­تواند علت­های مختلفی داشته باشد که یکی از اهم آن علل، بیان صریح و صادقانه حقایق موجود و مشکلات جاری کشور توسط رئیس جمهور بود، چیزی که در دهه­های گذشته همه دولت­ها یا کتمان می­کردند و یا تلویحی و در لفّافه می­گفتند و بیان آن را به مصلحت نظام ! نمی دانستند گویا فراموش می­کردند که مصلحت نظام اسلامی در گفتگو با مردم فقط و فقط در عمل به توصیه­های اخلاقی قرآن کریم و معصومین علیهم السلام  است و نه چیز دیگر.

 قرآن کریم به قول صدق و قول سدید و قول لیّن توصیه می­کند و کذب و نزاع را شدیداً نهی می­کند و معصومین علیهم السلام بیان حق را هرچه تلخ باشد، امر می­کنند و صدق را تنها راه نجات می­دانند و خدعه و غش با مسلمانان را منع می کنند. امیدواریم رئیس جمهور و دولتمردان وی تحت تأثیر هجمه غیر منطقی و یا دفاع غیر اصولی طرفداران احساساتی و افراطی دو طرف قرار نگیرند و نه منفعل شوند که دست از حقیقت­گویی و صداقت بردارند و نه برافروخته شوند و به مباحث اختلافی بپردازند که هر دو باعث عدم پیشرفت دولت در اهداف خود می شود.

بر کس پوشیده نیست که بیشترین ناراحتی و اعتراض آحاد مردم به دولت های سابق، بیش از سختی­های وضیعت معیشتی، از خلاف­گویی و تحلیل و تفسیر اوضاع کشور بر عکس حقایق ومشاهدات واقعی مردم از اوضاع زندگی در جامعه بوده است و دولتمردان سابق و اسبق به گمان اینکه باید امید به مردم بدهند، اوضاع را خوب و عالی توصیف می­کردند و پیشرفت­ها را بزرگتر از آنچه بود و مشکلات را کوچکتر از واقع بیان می کردند و گاهی هم منکر مشکلات بدیهی می شدند و این دو عمل بر خلاف تعالیم دین است و کاری باطل و عبث بوده اند، زیرا از راه باطل نمی توان حق را یاری داد.

 امید ما آن است که جناب حجه الاسلام و المسلمین آقای دکتر روحانی، بر مشی سازنده خود استوار بماند و عملکرد دولت را شفاف و عیان نمایند و قبل از اینکه مردم از راههای مختلف اطلاعات و شرایط حاکم بر کشور را رصد نموده و به دست بیاورند،  دولت خود را پیشقدم و همواره بر طریق صدق و راستی قول و فعل خود را تنظیم نماید تا اعتماد جامعه را هر چه بیشتر به خود معطوف کنند. فراموش نشود که مردم فقط بخاطر تفاوت شعا­رها و عملکرد­ها از دولت­های قبل رویگردان می­شدند. دولت کارهای انجام شده را به مردم بگوید اما تبلیغات و هیاهو نکند و بدون تعریف و تمجید و بزرگنمایی گزارش بدهد و مشکلات و موانع را بدون مقصر تراشی و یا تخریب و مچ­گیری از دیگران دلسوزانه بیان کند، ضمناً کارنامه و عملکرد دولت­های قبل هم باید محترم بماند و به جای خودش ذکر شود.

همه دست آوردهای 10 دولت پیشین برکات و نعمت­هایی هستندکه خداوند به دولت­های جمهوری اسلامی عنایت داشته­ است و باید اینجا هم به توصیه قرآن کریم عمل کرد که میفرماید: و اما بنعمت ربک فحدث ......

دو نکته مهم:

-        انتصابات دولت در رده­های میانی و سطوح پایین تا حدودی از اعتدال خارج شده است و در حال جناحی شدن است و باید از این روند جلوگیری شود، در غیر اینصورت شالوده دولت تدبیر و امید تخریب خواهد شد و بر شالوده خراب نمی­توان کاخ و قصر بنا کرد و در تطابق شعارها و عمل­کردها باید از دولت­های قبل عبرت گرفت، تا مردم رویگردان نشوند.

-        بعضی از معاونان و مشاوران و مدیران دولت، در واکنش به انتقادها، ازکوره در می­روند و باب اتهام و هتک حرمت و تندگویی و تند­خویی را دوباره باز می کنند. بدانند هرچه پاسخ­هایشان متین­تر و آرام­تر و منطقی­تر و بدون عصبانیت و تنازع باشد، در نزد مردم و بزرگان جامعه مقبول­تر و پسندیده­تر خواهند بود و عقلای جامعه قضاوت به حق خواهند کرد.

         آیت پیمان

آذر ماه ١٣٩٢ ش قم

 

  • دبیرخانه دین پژوهان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی