بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم *  وبلاگ شخصی  * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق و تجارب و یادداشت ها و سفرنامه های آقای آیت پیمان دبیر شورای دین پژوهان کشور اختصاص دارد.

آیت پیمان:  اهداف و وظایف شورای دین پژوهان در اساسنامه  ترسیم شده و یک کلیاتی دارد که من موارد اساسی و کلیات آن رابیان میکنم که مؤسسه ای است دائمی، عمومی و عام المنفعه، غیر سیاسی، غیرصنفی، با تابعیت و سرمایة ایرانی و شخصیت حقوقی و مالی مستقل و غیرانتفاعی، که در اجرای تمام فعالیت های ملی و بین المللی خود تابع قوانین و مقررات مصوب جمهوری اسلامی ایران است. در اساسنامه به اهداف به صورت اجمالی و به وظایف به صورت مشروح تری اشاره شده است، اهداف شامل 4 بند است:

1- اطلاع رسانی به محققان و مراکز دین پژوهی جهت تعمیق و شناسایی اولویت ها و نیازهای پژوهشی دینی.

2-زمینه سازی جهت ایجاد هماهنگی میان مراکز دین پژوهی و پژوهشگران دینی .

3-یافتن راهکارهای قانونی برای حمایت از محققان و مراکز دین پژوهی.

4-برنامه ریزی برای تأسیس مراکز و پایگاه ها ی اطلاع رسانی تخصصی دینی.

اما وظایف در 14 بند لحاظ شده است که اجمالاً عبارت است از:

1.   برگزاری کنگره ها و نشست های علمی با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در جهت اهداف دبیرخانه.

2.   برگزای مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین و معرفی آثار برگزیده دین پژوهی سال.

3.   انتشار خبرنامه و منشورات مورد نیاز متناسب با اهداف و وظایف دبیرخانه.

4.   انجام پروژه های مطالعاتی و تحقیقاتی جهت شناسایی وضعیت دین پژوهی در داخل و خارج از کشور.

5.   برقراری ارتباط و تبادل نظر و آثار با دیگر مراکز و مؤسسات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین المللی.

6.   همکاری با مراکز ملی و بین المللی در برپایی مراسم ها و نمایشگاه های علمی و فرهنگی.

7.   کوشش در ایجاد فضاهای مناسب و تهیه امکانات لازم و عرضه خدمات شایسته برای گردهمایی و کفتگو و تبادل آرا و تجربیات علاقه مندان به فرهنگ و هنر دینی در سطوح ملی و بین المللی.

8.   کوشش در ایجاد و گسترش پایگاه ها و شبکه و روش های فنی پیشرفته در امر اطلاع رسانی در حوزه دین پژوهی و تسهیل شرایط بهره برداری عموم علاقه مندان از آنها و نیز عرضه خدمات مشورتی به پژوهشگران دینی.

9.   مشارکت و سرمایه گذاری در تهیه، تدوین، اجرا و انتشار طرح ها و آثار مطالعاتی، تحقیقاتی، فرهنگی و هنری در موضوعات مختلف مرتبط با عرصه دین پژوهی.

10.                      برنامه ریزی و برگزاری کارگاه های علمی و تحقیقی در سطوح مختلف در حوزه دین پژوهی و همکاری با مراکز و مؤسسات دولتی و غیردولتی در این زمینه.

11.                      کوشش در فراهم آوردن امکانات و تسهیلات رفاهی برای عموم پژوهشگران دینی و خادمان این حوزه از روش های مجاز و مناسب.

12.                      تمهید زمینه های مناسب و انجام اقدامات لازم برای جلب مشارکت و جذب سرمایه و اعتبارات و تسهیلات مالی و تجهیزاتی با توجه به ضوابط و مقررات مربوط.

13.                      سرمایه گذاری و مشارکت در تأسیس و راه اندازی مراکز و فعالیت های علمی و فرهنگی و هنری در این حوزه در داخل و خارج کشور در چهارچوب مقررات.

14.                      برای هر گونه فعالیت در موضوع این اساسنامه با تأیید مجوزهای لازم از مراجع ذیربط باید اقدام شود، بعد وظایف هیأت موسس گفته شده و بعد هم وظایف هیأت امنا و هیأت مدیره ذکر شده است که همان وظایف معمول و مشابهی است که در ارکان همه سازمان ها و مؤسسات وجود دارد و در ادامه نحوه تعیین مدیرعامل و هیأت مدیره را تعیین کرده است و بعد تحت عنوان هیأت علمی نام برده شده است که منظور همان شورای دین پژوهان است.

در ماده 12 آمده است که هیأت علمی دبیرخانه مرکب از هفت تا ده نفر از شخصیت های علمی و صاحبنظران و محققان در حوزه دین پژوهی است که به پیشنهاد مدیر عامل (دبیر) و تأیید هیأت مدیره، برای مدت سه سال انتخاب می شوند و انتخاب مجدد آنان بلا مانع است.

ماده 13) هیأت علمی بر امور فرهنگی و علمی دبیرخانه نظارت خواهد داشت و تصمیمات آن، در صورت عدم مغایرت با آیین نامه ها و شیوه نامه های مصوب دبیرخانه، با اکثریت آرا معتبر و توسط مدیرعامل (دبیر) قابل اجراست.

ماده 14) هم وظایف هیأت علمی که همین شورای مذکور است را به این صورت بیان کرده است:

1.   شناسایی و پیشنهاد محققان و صاحبنظران و دعوت آنان به همکاری از طریق مدیرعامل (دبیر)

2.   شناسایی و گزینش کتاب ها و پژوهش های برگزیده از میان آثار منتشر شده در هر سال و اعلام آنها به هیأت مدیره برای معرفی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دینی سال.

3.   بررسی و ارزیابی و تأیید علمی برنامه ها و آثار دبیرخانه

4.   بررسی زمینه های مشارکت علمی و فرهنگی با سایر مؤسسات و مراکز ذی ربط در داخل و خارج از کشور.

5.   بررسی و تصویب آیین نامه ها و شیوه نامه های علمی و تحقیقی دبیرخانه.

6.   بررسی و تأیید طرح های پژوهشی دبیرخانه

7.   نظارت بر تهیه و نشر آثار علمی و تحقیقی دبیرخانه

در واقع شورا برای همه امور مذکور تصمیم گیرنده است و همه برنامه ها در شورا بررسی می شود.

  • دبیرخانه دین پژوهان

نظرات  (۱)

Caro Anónimo de 24 de dez. às 01:28 muito obrigado pelo excelente link sobre o comércio de escravos.Eh pá, para a próxima vez, quando tiver um link desta qualidade, faça uma pequena introdução de propaganda, porque normalmente não abro links sem saber do que se trata e assim teria perdido uma série de documentários fac&8¡stinost#Ã230;.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی