بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم *  وبلاگ شخصی  * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق و تجارب و یادداشت ها و سفرنامه های آقای آیت پیمان دبیر شورای دین پژوهان کشور اختصاص دارد.

گفتگوى رسانه اى با آیت پیمان در باره حماسه حسینى

دوشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۴۱ ق.ظ

 

جناب‏عالى که مسئولیت برگزارى دومین همایش حماسۀ حسینى را با موضوع اخلاق و معنویت در حماسۀ حسینى را برعهده دارید، میزان استقبال و تأثیر گذارى همایش اول را چگونه می دانید؟

با فضل پروردگار و عنایت سیدالشهدا(ع) در اولین کنگره علمى حماسۀ حسینى(ع) توفیق یافتیم با اهتمام عاشورا پژوهان و محققین برجسته حوزه و دانشگاه حرکتى علمى و پژوهشى را در زمینه تبیین اهداف و انگیزه‏ها و تحلیل وقایع نهضت عاشورا به‏طور مؤثر انجام دهیم .

در سال نخست مجموعه‏اى از مقالات اندیشمندان و سخنرانى عالمان برجسته که خود صاحب تألیفات عاشورا پژوهى هستند ارائه گردید . همچنین از مقام علمى عاشورا پژوه سترگ مرحوم علامه میرزا خلیل کمره‏اى تجلیل به عمل آمد و موسوعۀ 8 جلدى «عنصر شجاعت: 72 تن و یک تن» و کتاب «یک شب و روز عاشوراى» آن مرحوم و متن سخنرانى‏هاى وى بخصوص در تجلیل از مقام شیخ طوسى(ره) به عنوان منشورات کنگره از سوى دبیرخانۀ کنگره انتشار یافت و با استقبال و تجدید چاپ مواجه شدند .

کنگرۀ نخست در سال 1390 ، به نتایج ارزنده‏اى در تحلیل و بررسى وقایع عاشورا و پاسخ گویى به سؤالات و شبهات پیرامون فلسفه و اهداف حماسۀ حسینى(ع) دست یافت و آثار آن کنگره در سایت‏هاى اینترنتى و در تجدید چاپ‏هاى متعدد به علاقه‏مندان عرضه شد و برخى از آثار به زبان‏هاى مختلف ترجمه و منتشر گردید .

در مجموع صاحب نظران و علما و محققین ، مؤثر بودن کنگرۀ علمى حماسۀ حسینی را تحسین نمودند و مشوّق ما در استمرار این حرکت الهی هستند .

 

از کنگرۀ پیش رو چه نتایجى را انتظار دارید؟

در دومین کنگرۀ حماسۀ حسینی به عظیم‏ترین بعد نهضت سیدالشهدا(ع) ، یعنى بعد معنویت و اخلاق در نهضت حسینى پرداخته‏ایم؛ زیرا تمامى اهداف حرکت امام ناظر و مؤید این بعد است . تاکنون به جنبه‏هاى سیاسى و اجتماعى نهضت سیدالشهدا(ع) و جنبۀ ظلم‏ستیزى آن بیشتر پرداخته شده است و اهداف معنوى و اخلاقى و عرفانى امام(ع) کم‏تر تحلیل و تبیین شده است .

جوهر حرکت سیدالشهدا(ع) مبتنى بر شئون امامت آن حضرت است که اگر آنها را خلاصه بیان کنیم ، شامل تبیین و تفسیر و شرح قرآن و سنت پیامبر(ص) و حفظ و نگهدارى دین از انحراف و نابودى و تلاش براى تحقق همه ابعاد دین در جامعه و ارائه الگوى عملى به امّت مى‏شود و امام مدافع همۀ این حریم‏هاست .

انتظار ما این بوده است که اندیشمندان و محقّقان برجستۀ حوزه و دانشگاه بعد معنوى و تربیتى و اخلاقى سیره سیدالشهدا(ع) و یاران پاکبازش را تبیین کنند و شخصیت‏شناسى اصحاب سیدالشهدا(ع) را به زبان روز به نسل تشنۀ حقایق دین عرضه کنند . این هدف به تناسب زمان لحاظ شده است و امروز در جوامع اسلامى و بخصوص در کشور ما که مرکز تشیّع است ، براى پر کردن خلأ اخلاقى و معنوى موجود به این بعد از فرهنگ عاشورا سخت محتاج هستیم که مهم‏ترین هدف ما در کنگرۀ دوم است .

 

برنامه‏ها و تولیدات همایش اخلاق و معنویت در حماسۀ حسینى چیست و در همایش قبل چه آثارى تولید شد؟

در کنگرۀ قبل مجموعه مقالات منتخب که عمده آن به قلم پژوهشگران صاحب نام و برجسته عرضه شد ، همچنین هشت جلد از آثار گرانقدر عالم ربانى مرحوم آیة الله میرزا خلیل کمره‏اى و ویژه‏نامه‏هاى علمى کنگره شامل گفتگوها و مصاحبه‏ها و کتابشناسى عاشورا در پنجاه سال اخیر و چکیدۀ مقالات تخصصى انتشار یافت و هم‏اکنون در صدد هستیم که گزارشى علمى از میزگردها و سخنرانى‏هاى شخصیت‏هاى کنگره هم براى تکمیل کار ارائه نماییم .

امّا در کنگرۀ دوّم کار علمى بسیار تخصصى‏تر و کیفی تر تحقق یافته است و مقالات کنگره از نظر تعداد و از نظر علمى بیشتر و تخصصى‏تر از دورۀ قبل است که گزیدۀ آنها منتشر خواهد شد . در این دوره همان‏گونه که اعلام شده است ، به مدت یک سال روى آثار فاخر و ارزشمند عاشورا پژوه سترگ مرحوم حجة الاسلام والمسلمین استاد محمدابراهیم آیتى(ره)کار تحقیقى و پژوهشى انجام شد و علاوه بر تجلیل از شخصیت این مورّخ و تحلیل گر بی نظیر ، آثار عاشورایى احیا شده آن بزرگوار از ثمرات ماندگار دومین کنگرۀ حماسۀ حسینى خواهد بود . در ویژه‏نامه کنگره نیز گزارش‏هاى علمى و مصاحبه‏ها و چکیدۀ مقالات و مطالب سودمندى عرضه خواهد شد .

همچنین سه تن از شخصیت‏هاى علمى صاحب اثر و تحقیق در زمینۀ اخلاق و عرفان و معنویت و تربیت در افتتاحیه و اختتامیه سخنرانى خواهند کرد . ده مقالۀ برگزیده از مجموعه مقالات رسیده به کنگره از سوى محققان صاحب‏نظر ارائه خواهد شد . میزگرد تخصصى اندیشمندان نیز بر محتواى این کنگره خواهد افزود . ان شاء الله مجموعه آثار کنگره‏هاى حماسۀ حسینى در هر دو سال یک بار به صورت نرم‏افزار ویژه نیز تولید و عرضه خواهد شد .

 

در برنامه‏هاى مؤسسات دارالمعارف، دارالعرفان و هدایت، تداوم همایش‏هاى حسینى پیش‏بینى شده است. چه عواملى مؤسسه را به برگزارى چنین همایش‏هایى ترقیب کرده است؟

پیش از این گفته شد که نقش احیاگری و تأثیر گذارى حماسۀ حسینى در حفظ و تداوم اساس دین و مانع شدن آن از انحراف و انحطاط مسلّمى که بنى‏امیه و بنى‏مروان آغاز کرده بودند و سپس الهام بخشی این حماسۀ جاوید و یگانه در تاریخ بشر براى همۀ نهضت‏ها و حرکت‏هاى دینى و رهایى‏بخش و حق‏طلبانه بر کسى پوشیده نیست . به همین دلیل مؤسسۀ دارالمعارف شیعى و مراکز تخصصى تابعۀ آن با اشراف عالمى ربانى است که خود نیم قرن مروّج و مبیّن و مبلّغ و مفسّر فرهنگ سیدالشهدا(ع) و تحلیل‏گر حادثۀ عظیم عاشورا بوده است و آثار بیانى و قلمى فراوانى در این زمینه دارد و مجموعه‏اى را که حضرت استاد انصاریان بنیان گذاشته‏اند ، رسالت اصلى خود را پاسداشت دست‏آوردهاى عاشورا مى‏داند و این کنگره‏ها هم با این هدف متعالى طراحى و اجرا مى‏شوند .

 

قرار است برخى از همایش‏ها در آینده به صورت بین المللى برگزار شود. حوزۀ عمل به چه صورت خواهد بود و به دنبال رساندن چه پیامى به جهانیان هستید؟

رسالت تبلیغ جهانى دین وظیفه‏اى است که همۀ انبیاى عظام و ائمۀ اطهار(ع) به آن اهتمام ورزیده‏اند و داعیه قرآن کریم جهانى است ، و حرکت سیدالشهدا(ع) و فرهنگ سخنان آن حضرت پیام عام به بشریت بوده است و مختص شیعه یا سایر فرق مسلمان نیست . کما این‏که صدها نفر از اندیشمندان مکاتب مختلف الهى یا بشرى ، به تأسى خود و الهام گرفتن خود از نهضت سیدالشهدا(ع) معترف هستند . امروز تبلیغ در عرصۀ بین‏المللى مسئولیت سنگینى است که به تمامى حوزه‏هاى علمیه و مراکز دانشگاهى و شخصیت‏هاى فعال دینى عرضه مى‏شود و همه باید در حد وسع و مقدورات به آن بپردازند .

مؤسسه دارالمعارف، مرکز دارالعرفان و هدایت نیز که فعالیت علمى و تبلیغى و ترویجى مؤثرى در کشورهاى مهم جهان در چهار سال اخیر داشته است ، علاوه بر ارائۀ آثار کنگره‏هاى علمى داخلى خود همچون کنگره حماسۀ حسینى و کنفرانس امامت و همایش مکتب علمى امام صادق(ع) و همایش عرفان اهل بیت(ع) و سلسله همایش های امام علی(ع)، تاکنون تلاش داشته است که با همکارى دانشگاه‏هاى جهان و مراکز علمى سایر ادیان و مذاهب این فعالیت‏هاى علمى را در کشورهاى دیگر براى مسلمانان و غیر مسلمانان انجام دهد و تاکنون برخى از فعالیت‏ها در ایتالیا ، آلمان ، ترکیه و آذربایجان با موفقیت انجام شده است و از خداوند توفیق تداوم آن را مسئلت مى‏نماییم .

 

سال‏هاست که جناب‏عالى از نزدیک با استاد انصاریان محشور هستید و از شور و شوق عمیق حسینى ایشان آشنایید. به نظر شما اهداف کلان ایشان در برگزارى این همایش‏ها چیست؟

ایشان عالمى ربّانى و محقق و مفسّر و مترجمى ممتاز هستند و تفاسیر و تحلیل‏هاى وى از قرآن و احادیث بسیار بدیع و نو و کاربردى است . شاید پایبندى این شخصیت علمى به رسالت منبر و تبلیغ باعث شده است که در عین شهرت ناشناخته بماند؛ زیرا آثار قلمى و ترجمه‏ها و تفاسیر و متون ادبى و عرفانى وى به طور گسترده به جامعه عرضه شده است ، امّا شخص ایشان یک عاشوراپژوه و تحلیل‏گر ممتاز در تاریخ عاشورا و نهضت‏هاى شیعى متأثر از عاشوراست . این حماسه را ملکوتى و بى‏نظیر و پشتوانۀ
توحید و تداوم‏بخش رسالت پیامبران و ضامن حفظ ولایت و مهم‏ترین درس براى حریّت و معرفت و عامل رشد عقل و نورانیت دل مؤمنان مى‏دانند و زنده نگه داشتن دین را وابسته به زنده نگه داشتن عاشورا مى‏دانند .

همان‏گونه که بر عالمان دینى و محققان و اندیشمندان متعهد تکلیف الهى مى‏دانند که به تبیین و تفسیر هر چه بیشتر و بهتر این نهضت توحیدى بپردازند ، خود نیز عملاً با جدّیت به آن پرداخته‏اند ، و معتقدند که به ابعاد مهمى از حادثه عاشورا همچون بعد معنویت و عرفان و اخلاق و تربیت و کرامت سیدالشهدا(ع) و یارانش و شخصیت و سیره آن پاکان در قبل از حادثۀ عاشورا خوب و کافى پرداخته نشده است و در تاریخ مجالس شیعى بیشتر به بُعد حماسى و فداکارى و رشادت و مظلومیت آن بزرگواران در مقابل توحش و ظلم و بى‏رحمى دشمنانشان پرداخته‏ایم ، و باید ضمن حفظ همین آیین‏هاى رایج به ابعاد اساسى‏تر هم که زمین مانده‌ا‏ند بپردازیم . قابل ذکر است که این موضوع در آثار ایشان موردتوجه بوده است و کتابى نیز تحت عنوان «با کاروان نور» در شخصیت‏شناسى اصحاب سیدالشهدا(ع) نوشته‏اند که مکرر به چاپ رسیده است .


  • دبیرخانه دین پژوهان

نظرات  (۱)

  • مدافعان حرم
  • پایگاه اطلاع رسانی ستاد مرکزی مدافعان حرم http://www.modafeon.blogfa.com

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی