بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم *  وبلاگ شخصی  * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق و تجارب و یادداشت ها و سفرنامه های آقای آیت پیمان دبیر شورای دین پژوهان کشور اختصاص دارد.

حداقل یک سال همدلى وهمزبانى کنید

جمعه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۳۸ ق.ظ
حداقل یک سال همدلى و همزبانى کنید
دکتر آیت پیمان 
در دو ماه اول سال جدید نقدها وانتقادهاى افراطى وپاسخگویى هاى تقابلى وخشم آلود اشخاص وجریانات مختلف بسیار تعجب برانگیز است . مطبوعات وسایت ها سخنان تند وپراتهام برخى امامان جمعه وخطبا و فعالان سیاسى منتقد دولت را همچون گذشته با تیترهاى محرک منعکس کرده اند و در مقابل بعضى مسئولین دولتى سعى کرده اند به اینگونه منتقدین بى ملاحظه پاسخ  دندان شکن بدهند .  بعضى روزنامه هاى مشهور دست از ادبیات تخریبى وتفرقه افکنانه خود برنداشته ، بلکه با همان عادت مألوف به حمله هاى غیرمنصفانه خود به روحانى وظریف و برخى وزیران دولت ودیگر شخصیت هاى جریان مقابل پرداخته واخیرا هاشمى رفسنجانى ومحسن رضایى را حسابى نواخته اند. افراد محترمى همچون آیت الله علم الهدى وسردار نقدى وبرخى نمایندگان مجلس هم تا توانسته اند دراین مدت سنگ تمام گذاشته اند و گویا اگر  توصیه به همدلى وهمزبانى نشده بود و حتى اگر توصیه به تقابل وحمله به یکدیگر شده بود بالاتر از این حملات را نمى توانستند انجام دهند. آیا جاى تعجب وحیرت نیست که یک امام جمعه عادل  رسماَ اعلام کند همه پول ارشاداسلامى  در مشهد به مطربین داده می شود وحتى یک ریال آن صرف دین نمى شود!؟ آن هم در مشهد که متولى جشنواره عظیم وبین المللى امام رضا علیه السلام است و صدها کانون فرهنگى وهنرى مساجد وتشکل هاى دینى وقرآنى وامور نشر وچاپ هزاران عنوان کتاب ومطبوعات دینى در آن استان را برنامه ریزى وهدایت ونظارت میکند. آیا جاى تعجب نیست که سردار نقدى هرگونه نسبت  وارتباط روحى ومعنوى بین آقاى هاشمى و امام رانفى میکند  و آقاى شریعتمدارى با بازى با کلمات ، سردارمحسن رضایى را حامى دولت  عربستان سعودى  معرفى می کند !؟ 
تعجب آنگاه بیشتر میشود که همین محترمین نامبرده ولایت مدارى وذوب بودن در ولى فقیه را از خصال اختصاصى وانحصارى خود می دانند و سهمى به دیگران نمى دهند. از آن طرف هم مدافعان دولت که شعارشان اعتدال وعقلانى بودن  وبا تدبیر عمل کردن است ، در مقابل منتقدین بر افروخته مى شوند و مقابله به مثل مى کنند و گویا همدلى وهمزبانى مطالبه شده از سوى رهبرى را در همین آغاز سال از یاد برده اند  و به همین زودى به سرنوشت دیگر شعارهاى سال دچار کرده اند.  
اگر تحقق نیافتن شعارهایى  مثل اصلاح الگوى مصرف و یا جهاد اقتصادى و غیره به برنامه ریزى وبودجه  و مدیریت و کار وتلاش نیاز داشت ، همدلى وهم زبانى که دیگر این هزینه ها وکارکردهاى سنگین و سخت را ندارد ، تحقق این شعار که دیگر آسان است ، فقط به یک عنصر نیاز دارد ، اخلاق و بس . 
با بیرون کردن حب وبغض هاى بى پایه واساس جناحى که فقط بر اثر عادت و وابستگى ایجاد شده است  مى توان به همدلى وهمزبانى رسید  و انتقاد ها را متین تر و عقلانى تر و مشفقانه و بدون خشم  مطرح کرد که آن موقع موثر تر هم خواهد بود . 
از طرفى اگر طالب هم دلى وهمزبانى دولت وملت هستیم باید بدانیم که مواجهه درست دولت با مردم ، هم در انعکاس صادقانه شرایط واقعی کشور به آنها و هم هموارسازی مسیر همکاری و مشارکت مردم در امور کشور ، با ضرورت گسترش بسترهای مشارکت مردمی در عرصه های گوناگون اعم از سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی واستفاده مناسب تر از فرصت ها و همچنین دفع به موقع تهدیدهای دشمن از این همین طریق همدلی و همزبانی ممکن تر و میسور تر است . 

 

دولت به جاى تقابل ، شایسته است که در ارائه تصویر دقیق ، هنرمندانه و البته «واقع بینانه» از شرایط کشور با ارائه دستاوردها و نقاط قوت در کنار نقاط ضعف و پرهیز از سیاه نمایی گذشته ویا بزرگ نمایى عملکرد خود ، با تبیین درست ظرفیت ها ، استعدادها و توانمندی های بالقوه و بالفعل کشور در جهت تحقق اهداف و آرمان های ملی و انقلابی ، ایستادگی کند  و در این زمینه موجب فرهنگ سازی در زمینه رواج نقد سازنده ، عالمانه و مشفقانه در کشور و مقابله فرهنگی وعقلانى موثر با نقدهای غیرمنطقی و تخریبی که با هدف سلب اعتماد عمومی صورت می گیرد بشود . 
تلاش همگانى در جهت شکل گیری انسجام و اتحاد در حمایت مردمی از دولت  در چارچوبسیاست های کلی نظام و جلوگیری از تحقق برنامه‌های دشمن در ایجاد شرایط دو قطبی در کشور، با تشکیل اتاق های فکر واقعى وکارآمد،  در جهت احصاء عوامل تضعیف اعتماد عمومی به دولت و ارائه راهکارهای موثر و مبتکرانه در جهت مقابله ریشه ای با این عوامل از ضروریات است.
امروز تشویق و ترغیب مردم برای حضور در صحنه های گوناگون خصوصاً صحنه اقتصادی در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و تبیین عالمانه و درست موانع و دست اندازها در زمینه حضور مردم در این صحنه با جمع آوری ایده های خلاقانه نخبگان مردم در زمینه مشارکت و همکاری در برنامه های دولت و معرفی وبکار گیرى ایده های برتر جهت بهره برداری عمومى از اهم اقدامات تبیینی صحیح در جهت جلوگیری از استفاده ابزاری برخی ها از شعار سال و یا نقض آن توسط عده اى دیگر خواهد شد .
  • دبیرخانه دین پژوهان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی