بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم *  وبلاگ شخصی  * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق و تجارب و یادداشت ها و سفرنامه های آقای آیت پیمان دبیر شورای دین پژوهان کشور اختصاص دارد.

کم توجهى به جایگاه وخواستگاه پژوهش درجامعه ما

جمعه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۴۲ ق.ظ

دکتر آیت پیمان

تحولات شگرف کنونی در تمامی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه جهان در اثر رشدفن‏آوری‏های اطلاع‏رسانی حاصل شده است، و مستقیما علوم و دانش‏های بشری و فرهنگ و تمدن کشورها را تحت تأثیر قرار داده است. آنچه باعث می‏شود در این مسابقه حیاتی و سرنوشت‏ ساز،موجبات پیشرفت جامعه را فراهم سازد، و از اتلاف سرمایه‏های فکری و فرهنگی و علمی جلوگیرینماید و ما را از گام نهادن در راه‏های رفته و بی‏حاصل یا کم حاصل باز بدارد، پژوهش و تحقیق است.

نیازمندی جامعه ما اقتضاء می‏کند برای جلوگیری از اتلاف سرمایه‏ها و گام نهادن در وادی توسعه ‏یافتگی، پژوهش و تحقیق را به شیوه علمی و با ابزارهای نوین، متناسب با ضروریات و اقتضائات زمان، در سرلوحه برنامه‏های خود قرار دهیمچرا که در شرایط حساس کنونی آنچه که می‏تواند ما را به وادی موفقیت برساند، تولید فکر و اندیشه و پرورش افکار و اندیشه‏ها با کمک اندیشه ‏سازان وفرهنگ ‏پروران است. بنابراین ضروری است که نسبت به سرمایه‏گذاری در زمینه پژوهش و اتخاذسازوکارهای علمی و فنی در همه رشته‏ها همت گماریم. مهمترین اقدام علمی، اهمیت دادن به پژوهشگران و اندیشمندان و متخصصین علوم و فنون و حمایت جدی از آنان است.

در سال‏های اخیر شاهد افزایش استقبال نویدبخشی در سطح وزارتخانه‏ها و نهادها و مراکز حوزوی ودانشگاهی از پژوهشگران و کارهای پژوهشی هستیم، که امید به پر شدن خلاءها و رفع و ترمیم کاستی‏هاو نقایص را افزایش داده است. اما آمار و اطلاعات مقایسه‏ای که هر از چند گاهی از طریق مراجع ذیصلاح منتشر و یا به نحوی مطرح می‏شود، جایگاه پژوهشی کشور ما را در سطح جهانی، در رتبه بسیارپایینی قرار می‏دهد، چه از نظر میزان سرمایه‏گذاری و حمایت و چه از نظر دست‏آوردها و موفقیت‏های پژوهشی و چه از نظر برخورداری از فن‏آوری نوین در عرصه پژوهش .

 مزید بر آن از لحاظ تعامل وهمکاری و هماهنگی بین مراکز وافراد و بهره‏ برداری از دست‏آوردها و سرمایه‏گذاری‏های انجام شده ضعف‏های فراوان وجود دارد که از دید صاحب‏نظران و دست‏اندرکاران و متولیان امر پنهان نمانده است و بسیار به آن اشاره نموده وبه وضعیت موجود اعتراض می‏نمایند، اما همچنان شاهد نبودارتباطات مؤثر و اطلاع‏رسانی و هماهنگی و درنتیجه شاهد پراکنده کاری، چندباره کاری و عدم بهره ‏برداری از دست‏آوردهای پژوهشی هستیم. و این نواقص در آیین‏ها و مراسم و نشست‏های سالانه وبه خصوص در هفته‏ای که به نام هفته پژوهش نام‏گذاری شده است بیشتر رخ نشان می‏دهد.

استان قم در یک نگاه، قطب مهم پژوهش‏های فرهنگی و علمی در عرصه‏های علوم و معارف اسلامی و علوم انسانی و اجتماعی به شمار می‏رود و سایر فعالیت‏های پژوهشی علوم انسانی در نقاط دیگر کشور به نحوی با حوزه پژوهش و تحقیقات مراکز علمی و دینی قم مرتبط می‏گردند. وجودنهادهایی همچون معاونت ‏های پژوهشی در مدیریت حوزه و دانشگاه‏های قم و دههاپژوهشگاه و موسسه پژوهشى و دبیرخانه شوراى دین ‏پژوهان کشور و فعال بودن دهها مؤسسه علمى وآموزشى وفرهنگی دولتی و غیر دولتی،  جایگاه وخاستگاه مهمی را در قم ایجاد نموده است، و این انتظار را به وجود آورده است که جریان پژوهش و تحقیق کشور را تحت تأثیر قرار دهد. اما گام‏هایی که در این راه برداشته می‏شود،خود نیز به جهات عدیده‏ای دچار آسیب‏های یاد شده است  و پشتوانه هاى ضعیف و نبود بودجه و کمک هاى غیر موثر و جزیى باعث عدم پیشرفت شده است که امیدواریم هرچه زودتر موانع بازدارنده از سر راه تعالی جریان پژوهشی از میان برداشته شوند. ضرورت بررسی دقیق عملکرد و فعالیت‏های پژوهشی و نقدونظر کارشناسان پیرامون روند کنونی پژوهش  ومیزان کارآمدى آنهامی‏تواند کمک شایانی در جهت رفع آسیب‏ها ، بهبود و بهینه‏سازی فرایند پژوهش در استان و کشور شود.  ان شاءالله 

  • دبیرخانه دین پژوهان

نظرات  (۱)

Hey there just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of the pictures ar1#&n82e7;t loading properly. I’m not sure why but I think its a linking issue. I’ve tried it in two different web browsers and both show the same outcome.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی