بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم *  وبلاگ شخصی  * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق و تجارب و یادداشت ها و سفرنامه های آقای آیت پیمان دبیر شورای دین پژوهان کشور اختصاص دارد.

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۶
مهر

دکتر پیمان در کنفرانس بین المللى غدیر در آلمان :

واقعه غدیر تعیین خط ومشى سیاسى وعبادى مسلمین تا روز آخر دنیا توسط پیامبر خاتم (ص) است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دبیرخانه دین پژوهان کشور - مدیر مسئول شوراى دین پژوهان کشور در جمع مسلمانان و علماى اروپا گفت : غدیر اعتقاد ما و اساس دین و عصاره و نتیجه رسالت و زحمات همه پیامبران در تمام ادیان الهى و بخصوص ثمره رسالت پیامبر خاتم است.
وى در بخشى از سخنرانى خود گفت : غدیر حساس ترین مقطع اسلام است که حافظ گذشته اسلام وضامن بقاى آینده آن مى باشد و فقط یک واقعه تاریخى نیست بلکه تعیین صراط مستقیم الهى و تکمیل رسالت انبیاء از حضرت آدم تا پیامبر خاتم  است و رسول گرامى اسلام تداوم خط نبوت بوسیله امامت را با واقعه غدیر زمینه سازى و با برهان هاى قاطع ابلاغ نمودند و همه مسلمانان را بر آن شاهد و گواه گرفتند و براى تحکیم این ابلاغ الهى سه روز در محل خطابه غدیر توقف کردند تا با نزول جبرئیل و رخ دادن معجزه خاصى در این رویداد ، زمینه هاى سر پیچى ونا فرمانى را کاهش دهند.  
مسول مجمع جهانى شیعه شناسى در ادامه افزود :
بحث هاى علمى در سند و متن حدیث شریف غدیر به دست بزرگانى چون علامه مجلسى وعلامه میر حامد حسین هندى و بخصوص توسط علامه امینى و دیگر عالمان وبزرگان ما بطور کامل منقّح شده است و ما باید با استفاده از زحمات آنان نگرش عمیق تر و جامع ترى در کیفیت بیان ومحتواى خطابه غدیر داشته باشیم. زیرا پیامبر خاتم با ایجاد مقدمات خاصى این خطبه را در حد یک منشور دائمى براى مسلمین بیان فرمودند.
وى گفت ما براى این مهم باید محتواى خطبه غدیر را موضوعى تبیین و تفسیر کنیم و پیامهاى اصلى آن را با همان حساسیّت و دلنگرانى که رسول اکرم داشتند در این مقطع حساس بگونه او حساب شده پى گیرى نماییم تا در آینده بلند مدت مسلمین کار ساز و موثر واقع شود. 
وى تاکید کرد : باید سنگینى مسولیت و وظیفه اى که بخاطر غدیر بر عهده ما است را بخوبى احساس کنیم و براى غدیر متناسب با عظمت سرنوشت ساز آن حرکت کنیم و این زمانى اتفاق خواهد افتاد که در جوامع اسلامى همان شور واحساس که نسبت به عاشورا را داریم همان را در غدیر بوجود بیاوریم تا به بلنداى عظمت غدیر بتوانیم گام برداریم. 
  دکتر پیمان در بخشى از سخنرانى خود گفت اکنون از  ماکه هرساله در این کنفرانس اجتماع مى کنیم انتظار مى رود که فکرى ژرف و همتى بلند و پشتکارى بى نظیر داشته باشیم و بتوانیم آحاد شیعیان را به صحنه فکر وعمل واحساس توآم وادار نماییم تا همچون عاشورا کارى در شآن عظمت مولاى غدیر به انجام برسانیم.  
دبیر شوراى دین پژوهان افزود : با اینکه روایت داریم که  لم یُنادِ بشىءٍ مثلَ ما نودىَ بالولایه. ولى ما تاکنون آنچه بایسته وشایسته غدیر و انتصاب الهى امامت ولایت جانشین وخلیفه بلا فصل رسول الله است و مو جب اثبات حقانیت تشیع است به انجام نرسانده ایم و در ابلاغ پیام غدیر قصور فراوان داشته وداریم. 
آقاى پیمان در بخشى از سخنان خود بیان نمود : با اینکه خطبه غدیر متراترترین متن روایى شیعه وسنى است و بخصوص از راویان معروف از صحابه نزدیک پیامبر  همچون حذیفه بن یمانى وزید ابن ارقم نقل شده است  و امامان شیعه که صاحب مقام عصمت هستند نقل کرده اند و امام باقر ع خطبه مفصل را نقل کرده اند و با این همه سوابق محکم و مستند بودن متن خطبه پیامبر و وقوف
سه روزه در غدیر و نزول جبرءیل و رخ دادن معجزه الهى در غدیر که همه این رویدادها نقل معتبر شده اند اما متأسفانه  سرپیچى ونافرمانى از دستور حق به وقوع پیوست همانگونه که در برابر حقانیت آدم و دستور حق به سجده ملائکه این سر پیچى توسط ابلیس رخ داد و امروز ما در مقابل منکران حقانیت امیرالمومنین  باید از جدال احسن و ارائه برهان و بکار گیرى قول سدید فرو گذار نکنیم.
   قابل ذکر است که کنفرانس بین المللى غدیر و صلح جهانى در کشور آلمان روز ١٢ مهر٩٤  با حضور جمع کثیرى از علما واندیشمندان و امامان جمعه وجماعت وشیعیان علاقه مند از سراسر اروپا  در کشور آلمان  به میزبانى مرکز اسلامى امام على ع بر گزار شد.

گزارش تصویری / کنفرانس بین المللى غدیر در آلمان

  • دبیرخانه دین پژوهان
۲۶
مهر

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دبیرخانه دین پژوهان کشور - دکتر آیت پیمان در اجلاس سالانه علما و مبلغین اروپاى مرکزى که روز گذشته در مرکز اسلامى هامبورگ بر گزار شد اهداف و اولویت ها و برنامه شوراى دین پژوهان را بیان کرد. 
وى که به دعوت آیت الله دکتر رمضانى رئیس اتحادیه اروپایى علما و تئولوگ هاى شیعه در اجلاس روز چهارشنبه در هامبورگ شرکت کرده بود پیرامون شیوه هاى کار آمدى تبلیغ در کشورهاى غربى و اولویت هاى تبلیغ و دین پژوهى صحبت کرد .
مدیر مسئول دبیرخانه دین پژوهان اظهار داشت؛ شناخت روش ها و ابزارجدید و تکنولوژیهاى نوین اطلاع رسانى وعلمى وآموزشى  دشمنان اسلام براى تحریف مفاهیم وآموزه هاى دینى و ترفندهاى آنان در بد بین کردن مردم جهان به اسلام  را وظیفه مبلغان بین المللى و روحانیون مستقر در خارج کشور دانست و تاکید کرد با این شناخت و به روز کردن آگاهیهاى خود و بکار بستن همان شیوه ها و ابزار باید با اسلام ستیزى در غرب مقابله کنیم و حقایق اسلامى را به گوش ملت ها در اروپا وآمریکا برسانیم تا از ظلم وجفایى که در غرب به مکتب حیات بخش اسلام مى رود آگاه شوند. 
عضو مجمع جهانى شیعه شناسى با بیان روایتى از امام صادق علیه السلام که تصریح فرموده " لن ینتشر الهدى الا من حیث ینتشر الضلاله " خطاب به علما و ائمه جمعه وجماعت حاضر در اجلاس بیان داشت اگر همین سخن امام صادق علیه السلام را نصب العین قرار دهمیم و بکار ببندیم ما را به روشهاى صحیح مقابله با حملات وشبهه افکنى دشمنان شیعه راهنمایى خواهد کرد که همان استفاده تقابلى از روش ها و ابزار شبهه افکنان خواهد بود.  
در این اجلاس فعالیت هاى دین پژوهى و اهداف و اولویت هاى پژوهشى شوراى دین پژوهان کشور براى اعضاى اتحادیه اروپایى علما و تئولوگهاى شیعه  توسط دکتر پیمان تشریح شد.
وى در بخشى از سخنانش برعلمى وتخصصى کردن محتواى تبلیغ و تلاش مبلغان براى پاسخگویى علمى ومستند و کارشناسانه به شبهات وسئولات دینى  تاکید کرد و حسن اخلاق وجوشش با مردم و تواضع وفروتنى در مقابل بزرگان ومحبت و مهرورزى در برابر نوجوانان وجوانان و نگاه محبت آمیز به آنان را عامل موفقیت در تبلیغ دینى دانست.
دکتر آیت پیمان ارتباط علما و تئولوگهاى شیعه و مدیران مراکز اسلامى در کشورهاى غربى را به ارتباط و گفتگو و نفوذ علمى در دانشگاهها و کالج ها و آکادمى ها توصیه کرد و تاکید کرد ما با تبلیغ سنتى و منولوگ  نمى توانیم پیشرفتى در غرب داشته باشیم و باید در نهایت امکان دیالوگ مذهبى وعلمى و فرهنگى برقرار کنیم و از شخصیت هاى علمى تأثیر گزار و آشنا به مسایل روز استفاده کنیم.
وى تلاش براى  تأسیس کرسى هاى شیعه شناسى و ایجاد نشست هاى علمى موضوعى دانشگاههاى اروپا و تقویت مدارس اسلامى را از مهمترین امر براى استفاده از موج اسلام گرایى کنونى دانست و بیان داشت ؛ این موج اسلام گرایى در اثر انقلاب اسلامى ایجاد شد اما به علت ضعیف بودن حضور شیعه در سطح جهانى بهره بردارى سلفى ها و وهابیون و دیگر مذاهب بیشتر از تشیع بوده است .
وى ضعف فعالیت و کمبود امکانات و نبود عالمان و مبلغان وعدم  حمایت مؤثر از مراکز و مساجد شیعى و اختلافات و ضدیّت طیف هاى شیعى را علت فرصت سوزى و ایجاد زمینه براى مخالفان شیعه بیان کرد و از بزرگان شیعه و مدیران حوزه هاى علمیه و مراکز علمى تقاضا کرد که چاره جویى نمایند.








  • دبیرخانه دین پژوهان
۲۶
مهر
باز هم ماه محرم ماه عزای حسینی آغاز گردید. اما طبیعتا دشمنان نیز بی کار ننشسته اند و شبهه افکنی های قدیمی را تکرار می کنند.
یکی از شبهات تکراری آنان مربوط به اشک و گریه است. مثلا می گویند که: گریه، عامل تخدیر جامعه و باعث فروکش کردن غضب نسبت به دشمنان است؛ قانع شدن به گریه به جای اقدام عملی، زمینه ی پیدایش سستی و رخوت در جامعه است، باید به جای دعوت جامعه به گریه و عزاداری، که هیچ فایده ی عینی ندارد، آن را به تجهیز عملی و حرکت فیزیکی مثبت تشویق نمود؛ گریه کار انسانی است که عاجز از گرفتن حق خود هستند و اسلحه ای جز اشک ندارند.

از سوی دیگر، گریه بر جریانات اجتماعی اثر سوء گذاشته و عقده های متراکم جبهه حق را تخلیه می کند و مانع ظهور درگیری می شود. چنانکه بعد از جنگ بدر، وقتی کفار مکه می خواستند بر کشتگان خود گریه کنند، همدیگر را از گریه منع می کردند و می گفتند: گریه و شیوه، عقده های ما را که می تواند ما را برای جنگ تمام عیار تحریک نماید تخلیه می کند؛ و زمینه های درگیری با جبهه ی مقابل را از بین می برد.

لذا نگاه به عاشورا نباید از منظر تأثرات عاطفی و گریه و اشک باشد، بلکه بیان روح حماسی عاشوراست که تأثیرگذار است و زمینه های اجتماعی جنگ حق و باطل را فراهم می کند.!

اما پاسخ:
در ابتدا باید گفت این شبهه، ناشی از عدم شناخت عزای سیدالشهداست. پیوند با واقعه عاشورا، که به نفی، برائت، بیزاری، صلح و جنگ و تشکیل جبهه ی واحد برای خونخواهی، آن هم در رکاب امام زمان (عج) می انجامد، نقطه آغازش گریه و پیوند عاطفی است که به ارتقای وجدان فردی و سپس وجدان اجتماعی منجر می شود. پیامدهای گریه و آثار آن، موجب انباشته شدن معرفت عاشورایی و زمینه ساز درگیری جبهه ی حق با جبهه ی باطل می گردد، لذا زیارت عاشورا بیانگر این نکته است که عزادار، تا احساس نیاز و انکسار در پرتو مصیبت زدگی را نداشته باشد به مراحل بالاتر دست نمی یابد. گریه و عزاداری، مدخل و نقطه ی آغاز ورود به جبهه ی تاریخی عاشوراست.

اولین ثمره ای که در توجه به مصیبت سیدالشهدا برای انسان حاصل می شود «دشمن شناسی» است. این گریه، نه تنها عامل تخدیر نیست، بلکه عواطف تاریخی و اجتماعی بشر را به بلوغ می رساند.

عزادار و مصیبت زده، سیدالشهداست که خطاب به اصحاب امام حسین «یا لیتنا معکم فافوز معکم» را می گوید و آرزوی در کربلا بودن را دارد. این گریه و اشک برای سیدالشهداء است که شوق حضور در رکاب امام زمان (عج) و نفس کشیدن در دولت حقه ی ولی عصر (عج) را در دلها زنده می کند: «ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام مهدی ...».

و تاریخ گواه بر آن است که منع از عزاداری ها و توسّلات و جلوگیری از مجالس ذکر مصیبت و روضه خوانی و القای شبهات از سوی دشمنان، دلیلی نداشته است جز اینکه می دانسته اند، گریه، مصایب سیدالشهدا و اصحابش، دل ها را از هر نوع آرزوهای دنیایی و جبهه گیری های مادّی پاک می کند و اساس «سلم» و «حرب»، قلوب را بر محور آرمان های والای سیدالشهدا استوار می کند.

گریه هدف نیست، نردبان ارتقاء برای یک اقدام اجتماعی و فراگیر است. گریه به احساسات، جهت صحیح می دهد و جامعه را به برقراری احکام دین بر محور ولایت، ترغیب می کند.

لذا امامان اهل بیت در روایات فراوان هم خود در رثای سید الشهدا گریسته اند و هم شیعیان را امر به گریستن نموده اند و برای گریه بر جد مظلومشان وعده های بزرگی همچون ببخشش گناهان بزرگ و کوچک و ورود در بهشت داده اند.
صلی الله علی الباکین علی الحسین.
  • دبیرخانه دین پژوهان
۲۵
مهر

  • دبیرخانه دین پژوهان
۲۵
مهر

دکتر آیت پیمان در اجلاس سالانه علما و مبلغین اروپاى مرکزى که در مرکز اسلامى هامبورگ بر گزار شد، اهداف و اولویت ها و برنامه شوراى دین پژوهان را بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر آیت پیمان در اجلاس سالانه علما و مبلغین اروپاى مرکزى که در مرکز اسلامى هامبورگ بر گزار شد اهداف و اولویت ها و برنامه شوراى دین پژوهان را بیان کرد.  
وى که به دعوت آیت الله رمضانى، رئیس اتحادیه اروپایى علما و تئولوگ هاى شیعه در اجلاس روز چهارشنبه در هامبورگ شرکت کرده بود پیرامون شیوه هاى کار آمدى تبلیغ در کشورهاى غربى و اولویت هاى تبلیغ و دین پژوهى صحبت کرد.

مدیر مسئول دبیرخانه دین پژوهان گفت: شناخت روش ها و ابزارجدید و تکنولوژیهاى نوین اطلاع رسانى وعلمى وآموزشى دشمنان اسلام براى تحریف مفاهیم وآموزه هاى دینى و ترفندهاى آنان در بدبین کردن مردم جهان به اسلام را وظیفه مبلغان بین المللى و روحانیون مستقر در خارج کشور دانست و تأکید کرد با این شناخت و به روز کردن آگاهیهاى خود و به کار بستن همان شیوه ها و ابزار باید با اسلام ستیزى در غرب مقابله کنیم و حقایق اسلامى را به گوش ملت ها در اروپا وآمریکا برسانیم تا از ظلم و جفایى که در غرب به مکتب حیات بخش اسلام مى رود آگاه شوند.  

عضو مجمع جهانى شیعه شناسى با بیان روایتى از امام صادق(ع) که تصریح فرموده «لن ینتشر الهدى الا من حیث ینتشر الضلاله» خطاب به علما و ائمه جمعه وجماعت حاضر در اجلاس بیان داشت اگر همین سخن امام صادق(ع) را نصب العین قرار دهیم و به کار ببندیم ما را به روشهاى صحیح مقابله با حملات وشبهه افکنى دشمنان شیعه راهنمایى خواهد کرد که همان استفاده تقابلى از روش ها و ابزار شبهه افکنان خواهد بود.  

در این اجلاس فعالیت هاى دین پژوهى و اهداف و اولویت هاى پژوهشى شوراى دین پژوهان کشور براى اعضاى اتحادیه اروپایى علما و تئولوگهاى شیعه  توسط دکتر پیمان تشریح شد.

وى در بخشى از سخنانش بر علمى و تخصصى کردن محتواى تبلیغ و تلاش مبلغان براى پاسخگویى علمى ومستند و کارشناسانه به شبهات وسئولات دینى  تاکید کرد و حسن اخلاق و جوشش با مردم و تواضع و فروتنى در مقابل بزرگان و محبت و مهرورزى در برابر نوجوانان وجوانان و نگاه محبت آمیز به آنان را عامل موفقیت در تبلیغ دینى دانست.

دکتر آیت پیمان ارتباط علما و تئولوگهاى شیعه و مدیران مراکز اسلامى در کشورهاى غربى را به ارتباط و گفتگو و نفوذ علمى در دانشگاهها و کالج ها و آکادمى ها توصیه کرد و تاکید کرد ما با تبلیغ سنتى و منولوگ نمى توانیم پیشرفتى در غرب داشته باشیم و باید در نهایت امکان دیالوگ مذهبى وعلمى و فرهنگى برقرار کنیم و از شخصیت هاى علمى تأثیر گزار و آشنا به مسایل روز استفاده کنیم.

وى تلاش براى تأسیس کرسى هاى شیعه شناسى و ایجاد نشست هاى علمى موضوعى دانشگاههاى اروپا و تقویت مدارس اسلامى را از مهمترین امر براى استفاده از موج اسلام گرایى کنونى دانست و بیان داشت: این موج اسلام گرایى در اثر انقلاب اسلامى ایجاد شد اما به علت ضعیف بودن حضور شیعه در سطح جهانى بهره بردارى سلفى ها و وهابیون و دیگر مذاهب بیشتر از تشیع بوده است.

وى ضعف فعالیت و کمبود امکانات و نبود عالمان و مبلغان وعدم حمایت مؤثر از مراکز و مساجد شیعى و اختلافات و ضدیّت طیف هاى شیعى را علت فرصت سوزى و ایجاد زمینه براى مخالفان شیعه بیان کرد و از بزرگان شیعه و مدیران حوزه هاى علمیه و مراکز علمى تقاضا کرد که چاره جویى نمایند.

  • دبیرخانه دین پژوهان
۲۵
مهر

دین به مثابه یک نهاد اجتماعی و به عنوان عرصه ای که سیاست گزاری دولت و حکومت دینی باید به آن معطوف باشد، قلمداد مى شود وباید، سیاست گزاران جامعه دینى برای این حضور دین و گسترش روح دینی در مناسبات مختلف اجتماعی برنامه و هدف و اقدام روشن داشته باشند.
در شرایط جدید، با عنایت به تحولات اجتماعی و فرهنگی روز افزون ، همه این موضوعات از یک دغدغه بنیادین برخاسته اند. دغدغه ای که هم شخصی و هم اجتماعی است. به عنوان فردی دین دار و علاقه مند به دین و نیز به عنوان مسئول در یک نهاد تخصصى دینی، این دغدغه را دارم که چگونه می توان دین ورزی را در جامعه افزایش داد؟ گمان می کنم وبلکه یقین دارم که این دغدغه دغدغه ای عمومی در جامعه ماست. جامعه ای که بنیان بسیاری از موضوعات و پدیده های آن دینی است. اخلاق آن و نظام اخلاقی آن از دین و ارزش های دینی نشأت گرفته است. نهادهای مستحکم اجتماعی آن که در طول تاریخ استمرار داشته است. نهادهای دینی بوده اند، مناسک و مراسم آن تماما حول ارزش های دینی شکل گرفته اند و بسیاری دیگر از عرصه های زیست آن نشأت گرفته از دین و ارزش های دینی اند. در چنین جامعه ای، عدم استحکام بنیان های اجتماعی وعدم استحکام ارزش های دینی ، به معنا و یا مترادف سست شدن اخلاق و هنجارهایی اجتماعی است. لذا حتی آنها که پیوند وثیقی با دین ندارند، به دلیل علاقه به ثبات و انسجام اجتماعی، می بایست نسبت به سرنوشت دین و ارزش های دینی نگران باشند.
دین، پدیده ای کثیر الابعاد است. وجوه گوناگونی دارد و هر وجه آن خود عرصه ای برای اندیشه ورزی و عمل است. برای ما به عنوان سیاست گزار فرهنگی پیوند دین و جامعه و فرهنگ ، کانون اصلی عمل است. از چنین منظری، پرسش اصلی ما این است که چگونه می توان دین ورزی را در جامعه افزایش داد؟ و چگونه می توان دعوت دینی کارآمدی را سامان بخشید؟ این پرسش می تواند جهات تحقیقات و پژوهش های دینی را روشن کند. این مرزی است که دین پژوهی از منظر فرهنگی را از سایر حوزه های دین پژوهی جدا می کند.
چنین پرسشی را نمی توان فارغ از مقتضیات و تحولات روز پاسخ داد. امروزه در جامعه جریان های جدید با سرعت و حجم بسیار طرح می شوند و پرسش هایی تازه با خود به میدان فرهنگ جامعه، وارد می کنند. به ویژه جوانان و تحصیل کردگان در حوزه اندیشه و ایمان دینی، با پرسش هایی تازه از دین می آیند.
در دایره گسترده دین جریان های فراوانی، پرسش ها وشبهات زیادی عرضه کرده و اساس دامنه وسیعی از پرسش های جدید را در اذهان نسل هاى جدید ایجاد می نمایند.
البته باید در همین جا بر این نکته تأکید کنم که نفس این افزایش و نفس پرسشگری، منفی نیست و من با قضاوتی منفی به آن نمی نگرم.
رشد نهادهای جدید در جامعه و دستاوردهایی که در طول سه دهه بعد از انقلاب اسلامی پدید آمده ما را در برابر مسائل جدیدی قرار داده است.
رشد نهادهایی مثل آموزش، تحولات و گسترش تکنولوژی و تحول نظام رسانه ای همه ما را در برابر پیوند دین با آنها قرار داده است.
این پرسش ها کاملا از دغدغه ای دینی برخاسته است. بر خلاف آنچه گاهی به اشتباه طرح می شود، جوانان ما دین گریز نشده اند. جامعه هنوز از بنیان های محکم در عرصه دین برخوردار است.
این قضاوت را بر مبنای ارزیابی شخصی بیان نمی کنم، بلکه این قضاوت بر گرفته از پژوهش اجتماعی گسترده ای است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۲۸ استان کشور به انجام رسانده است. در این پژوهش که به دین داری پرداخته است ۹۹ درصد جامعه خود را دین دارد و مذهبی دانسته اند. بسیاری از عقاید بنیادین دینی مثل اعتقاد به روز جزا و یا تجربه و حس مذهبی در جامعه در بیش از ۹۰ درصد جامعه رواج و تسلط دارد. البته باید این نکته را اضافه کنم که شاید بر اساس برخی معیارها دین داری را در بخش هایی از جامعه ضعیف بدانیم اما مهم این است که اعضای جامعه خود را مذهبی می دانند و از خود تصور فردی مذهبی دارند .
معنای این سخن آن است که نهاد دین، هم چنان توان و قدرت بسیار زیادی در باز آفرینی و انتقال ارزش ها و معانی خود دارد. این ارزش های دینی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و هم چنان کانون نگاه و عمل جامعه را تشکیل می دهد. شاید عده ای در مقایسه با دوره های گذشته چنین بپندارند که ارزش های دینی رو به ضعف می رود اما تصور من بر این است که آنها برخی معیارهای عرفی را مبنای تعریف دین می گیرند. عرف تغییر می یابد، ولی خود پنداشت جامعه تصوری دینی و فارغ از دگرگونی های عرفی است .
این سخن را به مجالی دیگر موکول می کنم تا بعدا با تفصیل بیشتری درباره آن سخن بگویم.
هدف من از طرح این مباحث این بود که خاطرنشان کنیم که اولاً هنوز در نظام معانی و نظام ارزشی و اعتقادی ما دین و دین ورزی غلبه دارد. یا به سخن ساده تر، جامعه هنوز جامعه ای شدیدا دینی است. ثانیاً، این جامعه در برخورد با مسائل جدید و نهادهای جدید با پرسش هایی تازه مواجه گشته است و این پرسش ها در ذهن جوانان زنده است.
با این دو مقدمه و با بیان این نکته مى خواهیم بگوییم وظیفه مشترک همه سیاست گزاران فرهنگی در حکومت دینی وبخش هایى است که این مأموریت اصلى را به همراه بودجه هاى مصوب و شرح وظایف معین بعهده دارند ، اعم از حوزه علمیه ، دولت ، مجلس ، قوه قضائیه ، نهادهاى وابسته به دفتر رهبرى وموسسات دینى بخش خصوصى ، همه در بسط عرصه دین ورزی مسئول هستند. وباید حوزه عمل ومیزان موفقیت خود را در دین دارى ودین ورز نمودن جامعه مشخص تر بیان نمایند.
* دکتر آیت پیمان
مدیرمسئول دبیرخانه دین پژوهان کشور

  • دبیرخانه دین پژوهان