بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم *  وبلاگ شخصی  * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق و تجارب و یادداشت ها و سفرنامه های آقای آیت پیمان دبیر شورای دین پژوهان کشور اختصاص دارد.

ضرورت بازنگرى ،بررسى وساماندهى پژوهش هاى دینى

جمعه, ۱ فروردين ۱۳۹۳، ۰۹:۵۹ ب.ظ
در حاشیه اولین جلسه شورای جدید دین‌پژوهان کشور تأکید شد:

ساماندهی مجدد پژوهش‌های دینی ضرورتی مستمر و سالانه است

آیت پیمان مدیرعامل شورای دین‌پژوهان کشور بعد از جلسه این شورا با بیان مطلب فوق گفت: کثرت محققین و افزایش پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های دینی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و رویکرد رو به گسترش دین‌پژوهی در داخل و خارج از کشور، لزوم تلاش‌های هماهنگ برای ساماندهی را در پی دارد.

وی گفت: اکنون در تمام حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و مراکز دولتی و خصوصی، معاونت‌های پژوهشی یا دوایر پژوهشی فعال شده‌اند و این وضیعت نسبت به گذشته هم خوشحال کننده و نوید بخش است و هم لزوم تلاش متولیان را برای ساماندهی و جهت‌بخشی به پژوهش‌ها دو چندان کرده است.

آیت پیمان افزود: محققین و اساتید بسیار و پرشماری در حوزه دین‌پژوهی قلم می‌زنند و نشست‌ها و همایش‌های علمی متعددی در کشور برگزار می‌شودکه تعداد اندکی از این همایش‌ها برای جامعه مفید هستند. چون هنوز سیستم‌های اطلاع‌رسانی مناسب و کافی و یا مدیریت فراگیر برای جلوگیری از موازی‌کاری و اقدامات تکراری نداریم.

وی گفت: اگر چه معاونت پژوهشی حوزه علمیه زمینه‌سازی‌های خوبی را در سال‌های اخیر ایجاد کرده است، اما در بخش دانشگاهی و بخش خصوصی و همین‌طور در سایر دستگاه‌های دولتی، اولویت‌ها و ضرورت‌ها و بایسته‌ها و نباید‌های پژوهشی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و ما هر ساله شاهد تلف شدن بخش مهمی از بودجه‌های پژوهشی در کارهای تکراری و چندباره‌کاری‌های موازی هستیم.

مدیرعامل دبیرخانه دین‌پژوهان کشور گفت: مرجع قانونی برای جلوگیری از کارهای موازی و تکراری وجود ندارد و نبایستی هم وجود داشته باشد زیرا حوزه پژوهش باید باز و آزاد باشد، اما باید مرجع و یا مراجعی برای اطلاع‌رسانی کامل و جامع وجود داشته باشد، و ما در دبیرخانه شورای دین‌پژوهان کشور، درصدد رفع این نقصیه هستیم.

وی از صاحب‌نظران و پژوهشگران خواست تا خودشان در جهت افزایش آگاهی‌های خویش از طریق وب‌سایت‌های مراکز پژوهشی و مطالعه خبرنامه‌ها و کتاب‌های نمایه و شناسه‌هایی که بعضی مراکز دینی منتشر می‌کنند در جریان پژوهش‌های دینی و موضوعات آنها قرار بگیرند و بعد اولویت خود را انتخاب کنند.

آقای پیمان از محققین حوزه و دانشگاه و مؤلفین و اساتید خواست موضوعات و مسایل اولویت‌دار پژوهشی مورد نظرشان را به دبیرخانه دین‌پژوهان کشور ارسال و اعلام نمایند تا از این طریق در اختیار مسئولین مراکز دین‌پژوهشی کشور قرار بگیرند تا به ساماندهی و اولویت‌بندی صحیح پژوهش‌های دینی کمک نمایند.

گفتنی است شورای دین‌پژوهان کشور مرکب از 10 نفر مدیران و محققان و اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و تعدادی از کارشناسان صاحب‌نظر است که دوره جدید فعالیت خود را از آغاز سال تحصیلی جدید در قم آغاز نموده است.







  • دبیرخانه دین پژوهان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی