بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم * وبلاگ شخصی * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق آیت پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم *  وبلاگ شخصی  * آیت پیمان

نظریات و دیدگاهها و مقالات و آثار و زندگی نامه و سوابق و تجارب و یادداشت ها و سفرنامه های آقای آیت پیمان دبیر شورای دین پژوهان کشور اختصاص دارد.

بایسته هاى مراسم محرم براى سخنرانان ومداحان

چهارشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۳، ۰۵:۲۵ ب.ظ

بایسته هاى مراسم محرم براى سخنرانان ومداحان

آیت پیمان

نهضت حسینی فقط جنبش سیاسی در مقابله با استبداد و خودکامگی، بیداد و ستم‌گری، تمامت‌خواهی و حرمت‌شکنی نبود، بلکه با نهضت حسینی مدرسه‌ای تربیتی و مکتبی اخلاقی به تمام معنا خود را نشان داد.

توجه به این بنیان‌ها و اصول این مدرسه تربیتی، وجهی مهم از نهضت حسینی است که در واقع روح قیام عاشورا شمرده میشود.

 در اصول مدرسه حسینی بیش از هر چیز کرامت و عزت نمایانده می‌شود،  امام حسین (ع) خود مظهر کامل کرامت انسانی و عزت ایمانی است و مدرسه او، مدرسه تربیت انسان برمبنای سربلندی و بزرگواری، استواری بر حق و شکست‌ناپذیری در این راه حق است.

عزا داران حسینى باید  در عزادارى سیدالشهدا علیه السلام در ترویج صحیح فرهنگ عاشورا بکوشند، واین معنى را به جهان منعکس کنند که آزادی و آزادگی در مکتب حسینی جلوه درخشان و تجلی حیرت‌انگیزی به خصوص در عرصه عاشورا داشته است و سخن آزادی صرفاً برآمده از اندیشه‌های سیاسی معاصر نیست، بلکه در این مکتب که همان اسلام محمدی(ص) است، هم در عرصه نظر و هم در میدان عمل ارزش‌های برتری چون آزادی، آزادگی، عدالت و عرفان، عقلانیت و معنویت، حقوق و اخلاق و فرد و جامعه در قالب بنیان‌های همراه و مکمل یکدیگر بروز و ظهوری ممتاز یافته است.

 ما باید به جهان تشنه حقیقت این پیام را برسانیم که مکتب حسینی به زیبایی نشان داده است که عدالت منهای آزادی، فردیت بی‌اعتنا به جامعه، حقوق جدا مانده از اخلاق، آزادی مهجور از حریت و عرفان جدا از خدا و توحید، به حسرت عمیق‌تر و غفلت و بحران عظیم‌تری می‌انجامد.

 سخنرانان ، واعظین ، مداحان و نویسندگان و مورخین ما باید نگرش به نهضت حسینى را در ذهن جهانیان اصلاح نموده وبر ترى بعد اخلاقى وتربیتى ومعنوى  عاشورا بر بعد سیاسى را تبیین ومعرفى نمایند، و هوشیار باشند که موضوع مبارزه سیاسی اعمال قدرت است، این اعمال قدرت معمولاً یا مسالمت‌آمیز بوده و به منظور اصلاح و وادار کردن حکومت به پذیرش مطالبات ،مبارزان انجام می‌شود و یا جنبه انقلابی و خشونت‌ وار دارد و هدف آن تضعیف و نابودی قدرت حاکمی است که در تصور آنان به ناحق یا به طور نامشروع قدرت را در دست گرفته است.

 اما اخلاق مبارزه، شعبه‌ای از اخلاق کاربردی بر مبنای اخلاق فضیلت‌ گرا است که می‌تواند مورد توجه عالمان اخلاق و فعالان سیاسی قرار گیرد، مبارزه امام حسین(ع) خود سرچشمه و منبع اخلاق مبارزه، نمادی از مشروعیت مبارزه و تضمینی برای سلامت مبارزه از نظر انسانی و دینی است.

 اخلاق ومعنویت امام حسین (ع) در مبارزه  از مهمترین جنبه‌های نهضت عاشورا است  و صفات اخلاقی امام حسین (ع) و بعد رحمانى دین و پرهیز از خشونت وترور که به تمامی  در صفات اخلاقی حضرت اباعبدالله عجین شده بود باید اصلى ترین دست مایه منابر وبلندگوهاى محرم باشد این جنبه در نهضت سیدالشهدا به گونه‌ای  است که بسیاری از افراد تأثیرگذار و حاضر در نهضت عاشورا از جمله زهیر بن قین و ضحاک بن عبدالله مشرقی که در بیشتر مقاتل موجود از وی به عنوان مهم‌ترین راوی یاد شده است، به جهت این که مجذوب اخلاق حسنه آن حضرت شدند در کربلا حاضر شده و حضرت را همراهی کردند.

 متصف بودن به صفات اخلاقی را ما در یاران و شاگردان آن حضرت از جمله در حضرت مسلم (ع) که در مکتب امام پرورش یافته است نیز می‌بینیم که در حادثه عاشورا با وجود این که امکان ترور و قتل عبیدالله بن زیاد برایش فراهم بود، اما با استناد به این حدیث پیامبر اسلام که «الایمان قید الفتک = ایمان مانع از ترور است»، از قتل عبیدالله به روش غیراخلاقی ترور چشم‌پوشی کرد، در حالی که جامعه اسلامی ما امروز گرفتار تروریست‌هایی است  همچون داعش که به نام اسلام، نه تنها کفار بلکه مسلمانان را ناجوانمردانه به قتل می‌رسانند!

باید مبلغان شیعه جنبه‌‌های اخلاقی و عاطفی نهضت عاشورا و رعایت نکات عاطفی و  محبت‌های فراوان وبى نظیرامام حسین (ع) به دوستان وحتى دشمنانش وبه خاندان خود به ویژه جوانان و کودکان حاضر در کربلا را حتی در گرماگرم صحنه‌های نبرد بطور برجسته بیان کنند. این‌‌ها جنبه‌های اخلاقی است که ما تنها در حسین بن علی (ع) و مکتب عاشورایی او می‌بینیم که امیدواریم بیش از این در مجالس ومراسم محرم مورد غفلت و یا تحت تأثیر جنبه‌های سیاسی نهضت آن حضرت  ویا تحت تاثیر سخنان وگفتارها ونوشتارهاى نامعتبر و بى مبناى بعضى خطبا ونویسندگان ویا خود گویى هاى بى اساس برخى مداحان قرار نگیرد.     والسلام

  • دبیرخانه دین پژوهان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی