یک سؤال ویک پاسخ پیرامون قیام عاشورا
نیم نگاه
چرا سیدالشهداء راه شهادت واسارت اهل بیت ـ علیهم السلام ـ را آگاهانه
انتخاب کرد؟
آیت پیمان
پاسخیکوتاه؛ نظربهاساسیکهمعاویهبنیانگذاری و تأسیس کرده بود و دین و شریعت پیغمبر(ص) را منقلب و بنیان باطل خود را در مقابل حق، محکم و استوار داشته بود و به انواع مکرها و حیلهها و تدبیرها و شیطنتها و فریبها و خدعههای باطل، باطل را به صورت حق و حق
را به صورت باطل جلوه داده بود؛ به طوری که خراب کردن آن اساس و زایل کردن آن خدعهها و مکرها و حیلهها و ملعنتها و تزویرهابههیچوجهممکننبودوباطلدردلهایمردمانرسوخ کرده و اعتقاد استوار و محکمی به آنها حاصل نموده بودند که هیچعلاجیبرایآنمی ّسرنبود،مگربهقبولشهادتوتح ّمل مصیبتهای بزرگ و ابتلاءات فجیعهای که کوهها از شنیدن آن
از هم پاشیده شود. پس اگر حضرت امام حسین(ع) هم مانند برادر بزرگوارش
حضرت مجتبی(ع) باشرایطی وگرفتن تعهداتی در ظاهر احترام و رضایت آنها را رعایت میفرمود، هرچند با او بر حسب ظاهر تظاهر میکردند، اما یقینا آن حضرت را نیز به زهر یا به حیله دیگری میکشتند؛ به نحوی که مردمان باور نکنند که این ظلم
و سایر مفاسد دیگر از بنی امیه به آن حضرت وارد شده است. پس در حقیقت واقعه کربلا و شهادت حضرت ابی عبدا... الحسین(ع) و اسیری آلا... است، که کفر و زندقه و الحاد یزید پلید و پدرانش و تابعین و یاران آنها از بنی امیّه و بنی مروان را بهخوبیظاهروآشکارومس ّجلواثباتکرد،چنانچهاین واقعه شهادت آن حضرت و اسارت اهل بیت او و شهر به شهر گردانیدن،بهوضعوکیفیّتیکهدرکتبتواریخوسیرومقاتل خا ّصهوعامّهنوشتهشدهاست،بهنحویبودهکههیچکافریبر هم دین و کیش خود روا نداشته و ندارد و از زمان آدم خلیفها...
تا قیام قیامت رخ نداده و نخواهد داد. آن حضرت برای احیاء دین الهی و اعتلای کلمه توحید و ابقاء
نام و شریعت خاتم النبیّن(ص) و برای هدایت نمودن و نجات دادن بندگان خدا از کفر و شرک و جهالت و طغیان و ضلالت تنها راه ممکن را برگزید.
وجود مبارک امام حسین(ع) برای یاری کردن دین خدا و حفظ شریعت مقدسه خاتم الانبیاء(ص) ـ خالصاً لوجها... ـ در مقام فناء فیا... و تحصیل بقاء به بقاءا... برآمد و خالی از هر هوا و هوسی، از فرط محبت به خدا، قطع علاقه از تمام ما سویا... فرمود و با کمال انقطاع در راه دوستی با خدا به تمام معنی از خونومالوفرزندانویارانواهلوعیالخودصرفنظر فرمود و مشمول «من کان لله کانا... له» گردید، چنانچه منسوب به آن حضرت است که در مقام مناجات در پیشگاه الهی عرض
کرد: ترکتالخلق ُط ّراًفیهواکا و ایتمت العیال لکی اراکا یعنی: (واگذاردم همه مخلوقات را در هوای محبت تو و یتیمکردم همه عیالات خود را) فلوقطعتنیفیالحباِرباً لماح ّنالفؤادإلیسواکا
(پساگرمرادرراهمحبتقطعهقطعهکنی،هرآینهنالهنمیزند دل به سوی غیر تو)
- ۹۳/۰۸/۰۵